blog

Snel schakelen kan alleen met standaardoplossingen

Warehousing 1040

Snel schakelen kan alleen met standaardoplossingen
Urban van Loon

Wie heeft nog de tijd om maatwerk te ontwikkelen? Net als in de Formule 1 hebben retailers en groothandels standaardoplossingen nodig om snel te kunnen schakelen, meent Urban van Loon. Lees zijn blog.

Het Formule 1-circus is weer van start gegaan. Het is het podium waarop de meest geavanceerde auto’s ter wereld rondrijden, boordevol met innovaties die vaak jaren later ook hun weg vinden naar de personenauto’s waarin u en ik rondrijden. Het is tevens het podium waarin standaardoplossingen noodzakelijk zijn om voorop te blijven rijden. Als Max Verstappen tijdens een race vanuit de zon in een regenbui terechtkomt en zijn slicks wil vervangen door regenbanden, kan hij het zich niet permitteren als de monteurs tijdens zijn pitstop eerst naar de juiste moersleutel moeten zoeken. De standaardisatie in de Formule 1 gaat zelfs zover dat de kleur van het logo op de zijkant aangeeft welke rubbersamenstelling in de band is verwerkt.

Net als in de Formule 1 is het ook in commerce zaak om snel te schakelen als de omstandigheden veranderen. Veel retailers en groothandels denken bijvoorbeeld na over verruiming van hun assortiment, waarbij ze de artikelen in de longtail net als hun online concurrenten via de webshop beschikbaar stellen. Verruiming van het assortiment leidt echter tot grotere loopafstanden en lagere productiviteit als deze bedrijven blijven vasthouden aan hun traditionele orderpickprocessen in het distributiecentrum. Daarvoor bestaan oplossingen die leiden tot verdichting in het orderpickproces, denk aan doorrolstellingen in combinatie met pick-to-light of batchpicking in combinatie met sorteersystemen. Van snel schakelen naar efficiëntere oplossingen met kortere doorlooptijden kan echter geen sprake zijn als het warehouse management systeem (WMS) daarvoor geen standaard ondersteuning biedt.

Snel schakelen om te overleven

Het vermogen om snel te schakelen is een voorwaarde om als retailer of groothandel te overleven. Denk niet alleen aan verruiming van assortimenten, maar bijvoorbeeld ook aan de toenemende variatie in levertijden met sameday-delivery als grootste uitdaging of aan het toevoegen van nieuwe verkoopkanalen. Denk ook aan het inzetten van andere voorraadpunten in de keten zoals winkels, afhaalvestigingen of magazijnen van dealers en leveranciers. Retailers en groothandels hoeven niet het hele assortiment zelf in hun distributiecentrum te leggen, maar kunnen bijvoorbeeld nieuwe artikelen bij de leverancier laten liggen totdat de omzet groot genoeg is om zelf een voorraad aan te houden. Wie niet snel genoeg kan inspelen op nieuwe behoeften en kansen, loopt het gevaar marktaandeel te verliezen of in te boeten op rendement.

Deze ontwikkelingen in commerce hebben grote impact op de operatie in het distributiecentrum. Tot voor kort was efficiëntie het enige criterium voor optimalisatie van logistieke processen, maar daar zijn nu andere criteria zoals snelheid en flexibiliteit bijgekomen. Een retaildistributiecentrum moet vandaag de dag niet alleen winkels kunnen beleveren, maar ook consumenten, afhaalpunten en steeds vaker ook andere retailers. Het liefst in verschillende snelheden om telkens weer de optimale balans te vinden tussen levertijd, flexibiliteit en logistieke kosten. Die flexibiliteit zit onder meer in de mogelijkheid om op piekmomenten snel te kunnen opschalen door tientallen orderpickers extra in te zetten zonder ze eerst uitgebreid te hoeven trainen.

Tijd voor maatwerk?

Net als in de Formule 1 hebben retailers en groothandels standaardoplossingen nodig om snel te kunnen schakelen. Niet alleen een standaardoplossing die in de behoefte van vandaag voorziet, maar ook in de wellicht nog onbekende behoefte van morgen. Dat kan met een rijk geschakeerd warehouse management systeem (WMS) dat voor elke situatie de juiste oplossing biedt, eventueel in combinatie met een order management systeem voor het optimaal inzetten van andere voorraadpunten in de supply chain. Dat vraagt om een WMS-leverancier met een visie die de vier muren van het distributiecentrum overstijgt en in staat is om bijvoorbeeld ook orderpicking op de winkelvloer of de processen in een afhaalpunt te faciliteren. Natuurlijk heeft elke retailer of groothandel een unieke positionering, maar die kan vandaag de dag goed worden ingevuld met standaardoplossingen.

Wie kan zich nog permitteren om maatwerk te ontwikkelen?

Auteur Urban van Loon is senior solutions consultant bij Manhattan Associates. Urban van Loon spreekt ook op de komende WMS-dag.

Zie ook video met Urban:

Reageer op dit artikel