blog

Neveneffecten van besturingssoftware in het magazijn

Warehousing

Het magazijn wordt een laptop in een schuur: het gaat niet om staal maar om de besturing! Wat zijn de neveneffecten van al die slimme besturingssoftware? Goos Kant zet de interessantste effecten op een rij.

Neveneffecten van besturingssoftware in het magazijn
Goos Kant

Zoals de Tesla de laptop op wielen is, zo is ook het magazijn straks een laptop in een schuur. Mechanisatie in magazijnen is namelijk hotter dan ooit. Zie alleen al het nieuwe Wehkamp DC en de mechanisatie van het Albert Heijn RDC. Om hoge doorloopsnelheden te halen is een slimme besturing cruciaal. De ICT & Logistiek en de Logistica liggen daarom dichter bij elkaar dan je denkt.

Zoals ook bij het manuele proces alles draait om orders of pallets per uur, zo is dat niet anders bij de mechanisatie; slimme besturingssoftware om de kranen, liften, conveyors en shuttles aan te sturen. De scheiding tussen soft- en hardware is al snel ook dun en cruciaal: de PLC, de barcodes en alle aansturingen moeten naadloos op de signalen reageren. Maar ook: hoe laat je alles tegelijkertijd bewegen? Heftruckchauffeurs zien de omgeving en gebruiken hun eigen inzicht om files te ontwijken of slim door het magazijn te rijden. Een pallet kan niet denken, dus moet slimme besturing ervoor zorgen dat er geen files ontstaan. Maar ook op tactisch en strategisch niveau: in hoeveel zones te verzamelen, wat doen we nog manueel, zijn kranen wel zo handig of meer richting slimme conveyors, liften en shuttles?

Interessante neveneffecten besturingssoftware

Het introduceren van al deze slimmigheden leidt tot heel interessante neveneffecten:

  • In een volledig gemechaniseerde vrieshuis heb je geen ruimte meer nodig voor de mensen (sowieso onprettig werken met -28 graden) en heftrucks, waardoor je bijna twee keer zoveel kan opslaan en tot 80 procent energiebesparing.
  • Het introduceren van een geautomatiseerde shipping/sequencing buffer geeft een loskoppeling van het verzamel- en laadproces van de pallets / rolcontainers. Resultaat is dat verzamelgebieden los van elkaar kunnen werken, eerder in de week (in de daluren), of juist later kunnen starten, leidend tot een hogere service.
  • Vanuit zo’n slimme buffer blijkt één heftruck door de korte afstand in een halve minuut twee blokpallets te laden in een trailer, oftewel acht tot tien trailers per uur door één persoon. Gevolg is enorme besparing in ruimte en personeel.
  • Bij het orderverzamelen wordt het mogelijk om binnen een half uur één enkele opdracht ook verzendklaar te hebben. Zo introduceert Wehkamp nu ook een same-day delivery service.
  • Structurele, maar tijdsintensieve handelingen worden met slimme mechanisatie een kracht in plaats van een zwakte. Bijvoorbeeld het picken van lagen, of het toeleveren (en afvoeren) van de juiste goederen naar werkstations, voor verdichting of om de juiste gestapelde pallets van elkaar en op elkaar te zetten (horse-jockey principe).

Uiteraard blijft het staal en de gehele constructie van een magazijn enorm belangrijk. Alle engineerwerk voor de sterkteberekeningen, vloerbelasting, techniek, constructie, staalconstructie en sprinklerinstallatie vereisen nauwkeurigheid en deskundigheid. Maar het is niet meer de unique selling point en winnende factor om je snelheid en efficiëntie in het magazijn te bereiken.

Daarmee verwacht ik dat over drie jaar de ICT & Logistiek en de Logistica nog dichter tegen elkaar aangekropen zijn. Lang leve de laptop in een schuur…

Welke neveneffecten kent/ervaart u nog meer door inzet van besturingssoftware?

Auteur Goos Kant is partner bij ORTEC en Prof. Op. Mngt & IT aan de Tilburg University.

Reageer op dit artikel