blog

Een nieuw magazijn: van droom naar deceptie

Warehousing

Een nieuw magazijn: van droom naar deceptie

Nederland zit in de lift. De economie trekt aan en het vertrouwen in de markt groeit. Bedrijven halen hun nieuwbouwplannen voor logistieke operaties weer voor de dag. Kansen alom!

Bij nieuwbouw geldt steeds vaker dat het mechaniseren van het proces als kansrijk alternatief wordt gezien. Gevolg: De hele organisatie raakt vol enthousiasme in de ban van ‘de nieuwbouw’. Het toverwoord is geboren. Er ontstaat het beeld van de ideale situatie waarin alle huidige problemen tot het verleden behoren. Morgen komt alles goed; Walhalla here we come!

Een goede inrichting is nog geen goed proces

Helaas zorgt de werkelijkheid voor een brute verstoring van de mooie droom. Het bouwen van een nieuw en modern pand zal zeker in ruime mate bijdragen aan het oplossen van allerlei mogelijke facility-issues, zoals verlaging van energieverbruik en verbetering van arbeidsomstandigheden. Maar de gloednieuwe jas is absoluut geen garantie voor een soepel draaiend proces en een geruisloze transitie van oud naar nieuw. Het oude-wijn-in-nieuwe-zakken-spook ligt op de loer. Waar komt dan toch dat gevoel vandaan van een wereld vol met gestroomlijnde processen, gemotiveerde medewerkers en tevreden klanten, die als vanzelf ontstaan?

Op zoek naar het vakantiegevoel?

Wellicht dat de psychologen onder ons een passend antwoord weten op deze vraag? Zelf denk ik dat er een parallel is te trekken met het gevoel en de beleving die passen bij vakantie. Ook dan hebben we vooraf een droombeeld van hagelwitte stranden, culinaire verwennerijen en vooral ‘don’t worry, be happy’. En dat terwijl iedereen bekend is met de zwarte zaterdagen op de Route du Soleil, bouwvallige appartementen, weggespoelde campings en werkstress voor, tijdens en na de vakantie (grafiek: www.phdcomics.com).

 

Het gewenste doel van zowel de vakantie als nieuwbouw hebben we dus blijkbaar goed in zicht. Kortom, nu alleen nog ‘maar’ de weg er naar toe plaveien en na afloop onderhouden. Logische vervolgvraag is dan: hoe pak je dat dan aan?

High performance organisatietransities

Een nieuwbouw of verhuizing valt te kenmerken als een organisatietransitie van hors catégorie met een enorme impact voor de medewerkers en een groot afbreukrisico op continuïteit van de bedrijfsvoering. Een high performance organisatietransitie is dus een must met hierbij aandacht voor zowel de harde als de zachte kant.
De harde kant richt zich op de ‘manager’-elementen als de langetermijngerichtheid, integrale aanpak en plan-do-check-act. Terwijl de zachte kant ‘leider/ondernemer’-zintuigen vraagt. Het is een kwestie van kijken, horen, ruiken, proeven en voelen.
Lukt het je goed om deze beide kanten adequaat op te pakken, dan is de droom in ieder geval geen bedrog en zal niet uitmonden in een nachtmerrie. Ik wens iedereen met nieuwbouwplannen een voorspoedige en behouden vaart! Tips zijn altijd welkom.

Reageer op dit artikel