blog

WMS: gaan we voor de middelmaat?

Warehousing

Logistieke bedrijven zijn redelijk tevreden over hun WMS- en TMS-systemen. Ze investeren daarnaast ook steeds minder in deze systemen, blijkt uit de automatiseringsenquête van TLN. Een beangstigende conclusie voor een land dat internationaal toonaangevend is in logistiek, vindt Hans Ketterings.

WMS: gaan we voor de middelmaat?

De investeringsafname is deels toe te schrijven aan de economische crisis waardoor er simpelweg minder ruimte voor investeringen is. Het valt echter niet te ontkennen dat er ook een zekere productiviteit verzadiging bereikt is binnen de conventionele kantooromgeving. Om de productiviteit binnen je bedrijf een klein beetje te vergroten, heb je inmiddels onevenredig veel IT-budget nodig. Dat wil je zeker nu niet, dus val je terug op onderhoud en beheer: houden wat je hebt.

Gebrek aan IT-strategie

Deze IT-strategie, of juist het gebrek daaraan, is onverstandig want de wereld draait wel door. Webtechnologie opent nieuwe kansen om intenser samen te werken in de logistieke keten. Daar ligt de winst. Dit geeft ook consequenties voor de klassieke applicaties in uw bedrijf. Het tijdperk van de monolieten komt tot een einde: een enkele software olifant middenin jouw bedrijf, die alle interne processen dekt, ondersteunt en waar vele jaren aan ontwikkeld is, staat op omvallen. Vandaag gaat het over flexibele en open systemen met vele componenten die je snel kunt koppelen of juist ontkoppelen. Iedere nieuwe klant moet morgen kunnen inprikken met zijn stekker. Dit vereist een totaal andere infrastructuur op IT-gebied, ook al komen daar natuurlijk nog steeds dezelfde offertes, CMR’s en facturen uit.

Uw IT-systeem gaat bestaan uit vele kleinere componenten die via een centraal stekkerblok aan elkaar gekoppeld zitten. Deze kunt u snel in of uit schakelen afhankelijk van wat uw klanten vragen. Uw bedrijf gaat van buiten naar binnen denken in plaats van andersom. Niet meer alleen doen wat uw IT-nerds dicteren maar ‘u vraagt, wij draaien’! Klanten en leveranciers worden zelfredzaam. Ze voeren zelf orders in, vragen informatie op of doen actief mee in het optimaliseren van de planning door bijvoorbeeld venstertijden real time bij te werken. Nieuwe begrippen hebben hun intrede gedaan zoals cloud computing, webservices, social workflow, enterprise service bus, portals, apps etc.

Te krap huis met veel aanbouwtjes

Bouwen van een goed werkend IT-landschap kost tijd, vaak jaren. Het is juist de korte termijn waar logistieke bedrijven goed in zijn. Je weet immers nooit of een klant lang gaat blijven. Orders komen per dag binnen dus over lange termijn verplichtingen wil je drie keer nadenken. Het vereist lef en doorzettingsvermogen om structurele IT investeringen met visie voor de lange termijn door te voeren. Ik zie vaak een te krap huis met vele aanbouwtjes, schuurtjes en kapelletjes. Dit is het gevolg van wat ik noem ‘business case denken’. Iedere uitbreiding die rationeel economisch lijkt pak je op, maar uiteindelijk blijf je wonen in het verkeerde huis. En het ziet er niet uit.

Daar waar voorheen de focus steeds was op functionaliteit, kunnen logistiek dienstverleners zich in de toekomst beter richten op connectiviteit. Functioneel is alles wel beschikbaar, maar is het ook te integreren in jouw omgeving en kun je daarmee naar het volgende niveau van keten integratie? Eigenlijk schrok ik een beetje van de TLN-enquête. Nederland is internationaal toonaangevend in logistiek en dat is niet in de laatste plaats door het inzetten van vernieuwende technologie. Bedrijven die internet ready zijn, kunnen makkelijk nieuwe klanten en nieuwe ketens aansluiten; ook internationaal. Zij gaan winst halen uit samenwerking en uit afstemming binnen de keten. Zij zullen de middelmaat ontstijgen.
Maar misschien vindt u de middelmaat wel helemaal ok? Ik hoor het graag.

Hans Ketterings neemt deel aan de paneldiscussie op de WMS-dag die op 15 april door Logistiek.nl wordt gehouden.
Lees ook: WMS-dag: optimaliseren van magazijnprocessen.
Reageer op dit artikel