blog

WMS: hulpmiddel of een blok aan het been?

Warehousing

WMS: hulpmiddel of een blok aan het been?

Logistieke ontwikkelingen gaan steeds sneller en de druk op efficiëntieverbeteringen is overal voelbaar. Multi-channel oplossingen, drop shipments en cross docking worden steeds meer geïmplementeerd. Processen worden in het kader van continuous improvement voortdurend aangepast. Nieuwe assortimenten worden geïntroduceerd en oude assortimenten blijven liggen. Door ruimtegebrek moeten nieuwe oplossingen worden bedacht.

Het aanpassen van de logistieke processen van het magazijn is één aspect. Maar hoe moet dat worden geregeld in het warehouse management systeem (WMS)? Is het WMS hierbij nu een hulpmiddel om de processen te verbeteren, of is het juist een blok aan het been? Te vaak wordt (onnodig) aangegeven dat men de processen wel wil aanpassen, maar dat dit niet mogelijk is door het WMS!

Implementatieproblemen

WMS-systemen zijn juist een middel om nieuwe processen in te voeren of bestaande processen aan te passen. Meestal is de gewenste functionaliteit voor een nieuw proces al wel aanwezig. Deze is echter niet te implementeren door eerder gemaakte keuzes bij de basisinrichting van het systeem.

Dit komt vaak door optimalisaties van processen of te ver doorgevoerde klantspecifieke aanpassingen. Als het gekozen WMS niet goed past bij de basisprocessen, dan zijn vaak aanzienlijke aanpassingen nodig. WMS-systemen die van oorsprong hun basis vinden in manuele processen en die alleen zijn geïmplementeerd in manuele magazijnen, missen bijvoorbeeld functionaliteit om een gedeelte van het proces te mechaniseren. Ontwikkel deze dan ook niet in het WMS.

Rekening houden met veranderingen

Te ver doorgevoerde optimalisatie of klantspecifieke aanpassingen leiden vaak tot beperkingen in toekomstige flexibiliteit. Houd daarom bij het inrichten van de processen bewust rekening met toekomstige veranderingen. Vaak is het zo dat gevraagde optimalisaties kunnen worden doorgevoerd, maar zelden wordt aangegeven wat hierdoor niet meer mogelijk is.

Bij de inrichting van het WMS is het daarom noodzakelijk om bij de basisopzet na te gaan hoe robuust de inrichting is. Stel overal de ‘what-if’ vraag. En hoe zou je het dan inrichten? Welke velden en parameters zou je dan gebruiken?

Standaardisatie koopt flexibiliteit

De laatste 5 procent optimalisatie legt je vaak veel beperkingen op. Een standaard proces dat voor 80 procent van de goederenstromen goed werkt (maar voor 20 procent wat minder efficiënt is),  is uiteindelijk vaak beter en toekomstbestendiger dan een proces dat voor 100 procent van de goederenstromen optimaal werkt.

Met standaardisatie koop je flexibiliteit. Ook flexibiliteit heeft zijn prijs en kost efficiëntie. De vraag is echter: wat levert het op de lange termijn op?

Eric Hereijgers is één van de sprekers op de WMS-dag die op 15 april door Logistiek.nl wordt gehouden. Wilt u zijn presentatie bijwonen, meldt u dan hier aan.

Reageer op dit artikel