blog

Modern Times in het automatische magazijn

Warehousing

Het lijkt me fantastisch om door een automatisch magazijn te wandelen dat door jou is ontworpen. Minder fantastisch lijkt het me om als medewerker in een magazijn te werken waar je de ‘resttaken’ mag uitvoeren die door de magazijninrichter niet waren te automatiseren. Logistiek engineer, ontwerp eens een magazijn waar niet alleen Polen willen werken!

Modern Times in het automatische magazijn

Laatst werd er op de Material Handling Dag een interessante discussie gevoerd over de rol van de mens in het moderne magazijn. Hoe zorg je bij het ontwerpen van een automatisch orderpicksysteem dat medewerkers een ‘menswaardig’ takenpakket overhouden?

Dit valt nog niet mee, bleek tijdens de discussie waar onder andere Rotterdamse professor René de Koster aan deelnam. Logistiek engineers zijn er op gericht zo efficiënt mogelijke systemen te ontwerpen.  Veel handelingen in het magazijn kunnen nu eenmaal sneller en nauwkeurig door kranen, shuttlesystemen of robots worden uitgevoerd. Er blijven taken over die beter (flexibeler!) door de mens kunnen worden gedaan, maar dat zijn doorgaans geen taken waar je als mens erg gelukkig van wordt.

Orderpicker bij Amazon ‘gesloopt’

Dat het lastig is om in een magazijn een prettig takenpakket voor mensen  te creëren, speelt overigens ook in magazijnen waar manueel orders worden gepickt. Een schrijnend voorbeeld hiervan was te zien tijdens een reportage van de BBC waarin een journalist under cover aan de slag ging als orderpicker bij Amazon en er volledig gesloopt uit vandaan kwam.

Als je af en toe een magazijn bezoekt, valt het je niet meer zo op, maar discussieleider Martijn de Greve, die daags ervoor voor het eerst in z’n leven een magazijn van binnen had gezien, kon het bijna niet geloven, zei hij. “Ik heb mensen gezien die via een headset orders doorkrijgen van een computersysteem. Computers zijn er toch om mensen te ondersteunen en niet om ze aan te sturen?!”

Gewoon lekker knallen

De logistiek managers  die deelnamen aan de discussie nuanceerden het beeld door te stellen dat er ook mensen zijn die het niet erg vinden om repetitief werk te doen. Gewoon lekker knallen en dan om half vijf naar huis, leuke dingen gaan doen. Daar kan ik me iets bij voorstellen als je 25 bent, maar of mensen met een leeftijd van boven de veertig dat nog steeds trekken, is de vraag.

Of het prettig werken is in een magazijn, heeft trouwens niet alleen met de handelingen zelf te maken, benadrukte De Koster. Het hangt ook af van de sociale vaardigheden van leidinggevenden, of er mogelijkheden zijn voor jobrotation of om in teamverband te werken, of er doorgroeimogelijkheden zijn en dus carrièreperspectief. Maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld kinderopvang, kunnen de arbeidssatisfactie van logistiek medewerkers verhogen.

Een automatische magazijn is indrukwekkend om te zien. Erg stoer ook om deze als logistiek engineer te mogen ontwerpen en te zorgen dat alles precies klopt en dat alles met software optimaal wordt aangestuurd. Nog veel stoerder is het om een magazijn te ontwerpen dat net zo efficiënt en flexibel is maar waar mensen wel met plezier komen werken. Een pittige uitdaging voor de logistiek engineer!

 


Reageer op deze blog en discusieer mee op Logistiek Link

Reageer op dit artikel