blog

Amazon is toch geen touroperator?

Warehousing

Amazon is toch geen touroperator?

Amazon moet de logistiek niet langer als hobby zien, zegt Ronald de Roos. Lees hier zijn reactie op het bericht: ‘BBC-journalist ‘gesloopt’ na orderpicken bij Amazon’. Wat gaat er mis bij Amazon?

Ik zag maandag dit bericht op Logistiek.nl: ‘Gezond werken bij Amazon?’ Mijn eerste reactie was: orderverzamelen is ook een vak. Fysieke arbeid en prestatie leveren, dat valt niet mee en zeker niet als je volstrekt geen ervaring en training hebt.

Als ik de journalist goed begreep, wordt er een grote fysieke prestatie gevraagd (een afstand van ruim 20 kilometer lopen) en ervaart hij veel stress door allerlei signalen in de vorm van piepjes, rode lampjes en veeleisende leidinggevenden (dit alles is ervaren als werkdruk). Dan lees ik dat de orderverzamelaar wel iedere 33 seconden een opdracht moest picken. Dat is dus pakweg 100 tot 120 orders (regels) per uur.

Het probleem van Amazon

Als ik het nieuwsitem lees en dan ook nog eens de foto zie van het magazijn (en zie ook het filmpje op BBC) dan heeft Amazon niet alleen een personeelsprobleem, maar vooral ook een kostenprobleem en een logistiek probleem. Mensen harder laten werken is dan echt geen oplossing meer. Amazon zal eens goed moeten nadenken over hun operationele strategie. Kun en wil je dit mensen aandoen? Zijn er geen meer acceptabele werkomstandigheden te bedenken, die ook nog eens een hogere productiviteit hebben?

Ook logistiek werk moet je organiseren

Wil je het maximale uit mensen halen, dan zul je ze ook aantrekkelijk werk moeten bieden, maar vooral ook het werk zo inrichten dat je maximaal kunt presteren met minimale inspanning. Dat wordt dus een combinatie van werkintrisieke maatregelen die ervoor moeten zorgen dat mensen een afgewogen mate van autonomie en regelvrijheid hebben en zich verantwoordelijk kunnen voelen voor hun gedrag. Met daarnaast een doordachte werkmethode met bijpassende instructie en training. Erkenning van de geleverde productie is dan ook belangrijk.

Amazon is toch geen touroperator?

Minstens zo belangrijk zijn de omstandigheden waaronder het werk verricht kan worden. Kennelijk denken ze bij Amazon dat logistiek over beweging gaat. Nou, volgens mij is dat niet de beweging van mensen, tenzij je een touroperator bent of een sportschool. Maar bij dit soort logistiek moeten vooral de goederen bewegen.

Amazon zal zich toch echt moeten realiseren dat er met een goede inrichting van de werkprocessen en meer aandacht voor de fysieke inrichting van het magazijn (in combinatie met slimme installaties) veel productiviteitswinst bereikt kan worden (tot wel zeker 500 orders per uur) en dat met min of meer standaard apparatuur. En dan kan Amazon ook nog steeds geld verdienen en haar personeel aantrekkelijk werk bieden en goed betalen. Maar dan moet Amazon de logistiek niet langer als een hobby zien, maar als een essentieel onderdeel van haar bestaansrecht. En daar dan ook naar handelen.

Reageer op dit artikel