blog

Warehousing in 2020: trends in de sector

Warehousing

Warehousing in 2020: trends in de sector

Het jaar 2020 lijkt nog erg ver weg. Het is voor veel organisaties nog moeilijk te bepalen wat hun focus zal zijn en welke strategie ze tegen die tijd hanteren. Toch is het zinvol om hier bij stil te staan omdat inzicht in de trends ervoor zorgt dat er tijdig op veranderingen in de markt kan worden ingespeeld. Ger Daalhuisen van Kewill Logistics over drie belangrijke trends in warehousing.

Door de economische crisis zijn veel organisaties genoodzaakt opnieuw naar hun uitgavepatroon te kijken om winstgevend te blijven. Sommige organisaties besloten om hun logistieke activiteiten zelf te verzorgen, voornamelijk organisaties in de high-tech-sector. Anderen hebben hun logistieke activiteiten juist uitbesteed voor het creëren van meer flexibiliteit.

De wereldwijde crisis heeft een grote impact gehad op de algehele logistieke sector. Zo is de vraag van de consument aanzienlijk gedaald, waardoor er minder productie nodig was. Dit leidde weer tot lagere ‘shipping volumes’. Ondanks deze impact op de logistieke sector en het feit dat een aantal economieën de komende jaren verder zullen verslechten, zijn er al voorzichtig verbeteringen in de sector te zien. Het blijft een feit dat transportmarges schommelen als gevolg van de lokale retailperformance, maar volumes stabiliseren en met name weg- en spoorvervoer nemen langzaam toe.

Warehousing blijft de toekomst

Een belangrijk onderdeel binnen de logistieke sector is natuurlijk warehousing. Warehousing wordt vaak ondergedaan als het niet-technische, niet-innovatieve onderdeel van de supply chain, maar dat is niet terecht. Warehousing is en blijft in de toekomst een belangrijk onderdeel binnen de logistieke sector. Door de trends in beeld te brengen kan er tijdig worden ingespeeld op veranderingen in de sector.

1. Meer doen met minder

Door krappe en schommelende marges die voor de toekomst worden voorspeld, blijft de efficiënte inrichting van warehousing een belangrijk punt. Logistieke dienstverleners moeten een balans vinden tussen de klantvraag en het laaghouden van operationele kosten. Doorlooptijden worden korter en met de groeiende populariteit van ‘hub-and-spoke pallet-netwerken’ staat vracht steeds minder stil. Geautomatiseerde ‘high-bay’-en ‘double-deep racking-systemen’ die beter gebruikmaken van de ruimte en daardoor de efficiëntie verhogen, komen steeds meer voor.

Daarnaast blijft het optimaliseren van de goederenstroom voor de hele supply chain een belangrijk zorgpunt. Logistieke dienstverleners behouden een voorkeur voor opslag en value-added logistics (VAL)-faciliteiten die vlakbij de belangrijkste regionale havens en ook vaker bij spoorterminals gelegen zijn. Goederenvervoer per spoor wordt steeds belangrijker vanwege een nieuwe focus van de overheid op het verminderen van de impact van de supply chain op het milieu.

2. De opkomst van multichannel

Het belang van multichannel wordt alsmaar groter. Binnen de logistieke sector worden procesaanpassingen steeds meer beïnvloed door e-commerce en de behoefte van klanten aan flexibiliteit op het gebied van productbeschikbaarheid, levertijden en locaties. Een standaard proces voor warehousing was in de meeste gevallen relatief simpel; pallets/containers in, goederen uit, retouren in. De dynamiek van de dienstverlening in een omnichannel-omgeving betekent dat dit proces complexer gaat worden.

De dienstverlening verandert onder andere doordat het vaker voorkomt dat goederen door middel van labeling/packaging direct worden geleverd, zonder tussenkomst van de retailer. Als value-added services worden aangeboden, dan kunnen twee kanten van dezelfde warehouse-operatie worden bediend door verschillende afdelingen met individuele identiteiten. Een andere verandering door de multichannel-omgeving is distributie van de voorraad. Toen multichannel-retail nog een nieuw begrip was, werd de e-commerce-voorraad soms nog gescheiden van de normaal-gedistribueerde voorraad. Om de efficiëntie te kunnen garanderen wordt alle niet-toegewezen voorraad gebundeld en zichtbaar voor orderverwerking.

3. Verbeteren van flexibiliteit

In 2020 zal multichannel de normaalste zaak van de wereld zijn. De vraag van de consument staat centraal en zij verwachten veel flexibiliteit van leveranciers wat betreft de levering van goederen. Dit heeft als gevolg dat goederen dichter bij hun eindbestemming worden gebracht. In plaats van één enorm nationaal distributiecentrum, zullen er meerdere lokale distributiecentra zijn, die worden bevoorraad door frequentere leveringen van kleinere voertuigen.

Het plannen van het supply chain-netwerk in zijn geheel wordt alsmaar belangrijker. Dit geldt ook voor planning van de voorraad, zodat het juiste aantal op elke locatie leverbaar is. Op deze manier wordt de bevoorrading geoptimaliseerd en het geld dat in kas is zoveel mogelijk beperkt.

Het is zeker dat er in 2020 een hoop veranderingen in de logistieke sector zullen plaatsvinden. Sommige veranderingen zijn te voorzien, zoals de verschuiving naar multichannel-omgevingen. Andere minder, zoals ontwikkelingen op economisch en politiek vlak. Logistieke dienstverleners moeten klaar zijn om op veranderingen in te springen en strategieën, structuren en activiteiten aan te passen, zodat ze klaar zijn voor de toekomst.

Reageer op dit artikel