blog

Orderpickwagens: kind van de rekening

Warehousing

Het ontwerp van de orderpickwagens krijgt in magazijnen te weinig aandacht. Voor € 0,30 per dag extra, heeft de orderverzamelaar een ergonomisch verantwoorde en minder vermoeiende wagen, waardoor de werkzaamheden ook nog eens efficiënter worden uitgevoerd.

Orderpickwagens: kind van de rekening
Orderpickwagen Eric Hereijgers

Orderverzameling in magazijnen krijgt in principe altijd veel aandacht. De aandacht gaat met name uit naar het verhogen van de pickproductiviteit door het verkorten van loopafstanden, batching van orders enzovoorts. De mooiste algoritmes worden in WMS-systemen ingebouwd om het orderpicking proces nog beter uit te kunnen voeren.      

 

Dit steekt vaak wat schraal af, als je kijkt met welke orderpickwagens de orderverzamelaars door de stellingen lopen: slechte wielen, te zwaar, te groot of te klein, geen ruimte om de picklijst, de RF terminal of andere spullen op te bergen. Veel geld hebben de wagens meestal ook niet gekost. Ze komen zo uit de catalogi van leveranciers die standaard wagens leveren; en meestal is de prijs bepalend bij de keuze.

      

Goede wielen

Vreemd eigenlijk. De orderpickwagen is het belangrijkste gereedschap van de orderverzamelaar. Hij of zij loopt er iedere dag, jaar in jaar uit, aan te sleuren. Zonder ooit echt betrokken te zijn bij de keuze en het ontwerp van de wagen. Goede wielen maken het verschil, evenals wat lichter maar sterker materiaal.

      

Als er orderpickwagens besteld moeten worden, laat dan enkele proefmodellen komen. Laat de medewerkers proefdraaien met de wagens, en test verschillende wielen uit. Laat de technische dienst de wagens aanpassen op basis van de wensen van de mensen.

 

Dit kost misschien wel € 400 per wagen meer, maar dan hebben de orderverzamelaars daar wel 5 jaar plezier van. € 80 per jaar ofwel € 0,30 per dag per medewerker. Aan het geld kan het niet liggen; wel aan de aandacht die gegeven wordt aan dit onderwerp.

  

Bekijk de orderpickwagens in je magazijn eens kritisch en vraag de medewerkers eens, wat er aan verbeterd kan worden. Is hier ruimte voor verbetering?

Lees ook

Reageer op dit artikel