blog

Logistieke waarde toevoegen met RFID

Warehousing

Logistieke waarde toevoegen met RFID
RFID Logistiek Marcel Kars

RFID is een automatische identificatiemethode die logistiek dienstverleners interessante kansen biedt om toegevoegde waarde te creëren. Daarbij is het van cruciaal belang om niet vanuit de technische mogelijkheden te denken, maar vanuit concrete klantbehoeften, zoals ook TNT Innight heeft gedaan, zegt Marcel Kars van Zetes.

De grootste valkuil bij Radio-frequency identification (RFID)-projecten is te denken vanuit technische mogelijkheden, in plaats van de klantbehoefte. RFID is namelijk in zoveel verschillende vormen en uitvoeringen verkrijgbaar. Er is altijd wel een werkende oplossing te leveren, als automatische identificatie via radiocommunicatie tenminste waarde kan toevoegen. 

    

Maar, wat wilt u eigenlijk identificeren, waarom wilt u dat, waar en hoe vaak? Bij elk automatiseringsproject behoort de hamvraag te zijn welke verbeteringen het meeste opleveren. Logistiek dienstverleners kunnen door het beter en sneller delen van informatie met klanten zich zowel van concurrenten onderscheiden, als de efficiency verhogen. Consumenten en zakelijke klanten willen tegenwoordig namelijk exact weten welke producten, wanneer worden geleverd en bij afwijkingen zo snel mogelijk worden geïnformeerd.

    

Veel mensen denken tegenwoordig dat alle gewenste informatie met één druk op de knop binnen enkele seconden te raadplegen is. Wie daar onvoldoende in slaagt, kan snel substantiële business verliezen. RFID is inmiddels een volwassen technologie die in vergelijking met andere identificatie-methodes meer informatie kan registreren en uitwisselen. Dat biedt interessante innovatiekansen, zeker als deze technologie wordt geïntegreerd met andere bedrijfssystemen.

  

Goederendragers volgen

In de logistiek is het volgen van waardevolle goederen en hun verpakkingen een bewezen toepassing waar met RFID geld te verdienen is. Zowel door een betere en snellere informatievoorziening, als het verkleinen van de foutkans in vergelijking met andere identificatietechnieken. Zo ook bij TNT Innight: "Wij zijn een RFID-project gestart in reactie op vragen van klanten, waaronder van Kramp uit Varsseveld", zegt Nico Bossenbroek, Manager Business Engineering & ICS. "Kramp levert in heel Europa honderdduizenden onderdelen voor de landbouw en industrie en verliest jaarlijks een flink aantal kunststof kratten voor het vervoer daarvan. Met RFID volgen wij de in totaal 70.000 tot 80.000 kratten nu 24/7 door de hele keten en hebben wij samen een business case uitgewerkt om dat verlies tot een minimum te reduceren. RFID is voor ons echt een innovatiemiddel om meerwaarde voor klanten te creëren".

   

Omdat RFID-tags duurzamer zijn dan barcodes, is de techniek uitermate geschikt voor dit soort ‘asset management’ toepassingen. Die term kan misleidend zijn, omdat wij daarmee rondgaande in plaats van vaste eigendommen bedoelen. Zoals kunststof kratten, maar ook trolleys op luchthavens en infuusrekken in ziekenhuizen. Door mobiele ‘assets’ vanaf de levering een digitaal geboortecertificaat in een RFID-tag mee te geven, zijn deze tijdens de gehele levensduur automatisch te volgen. Inclusief het automatisch registreren van reparaties en verschillende gebruikers, voor de facturatie daarvan.

  

Maatwerkintegratie

RFID is geen op zichzelf staande technologie, maar slechts een mogelijke sleutel voor vergaande procesoptimalisaties, die goed moet worden geïntegreerd met andere bedrijfssystemen. Die integratie vereist altijd enig maatwerk om de voordelen ervan optimaal te kunnen benutten. Back-office ERP-systemen zoals SAP, Oracle en Microsoft Dynamics, zijn namelijk transactiegericht en hebben daarom moeite met de vele wijzigingen die in logistieke processen voorkomen. RFID-oplossingen genereren namelijk veel meer data dan dit soort systemen nodig hebben en kunnen verwerken. Als oplossing daarvoor is speciale integratie- en aggregatiesoftware te gebruiken, zoals Medea. Zo’n tussenlaag vergroot tegelijkertijd de flexibiliteit en schaalbaarheid om met de hele ICT-omgeving in te spelen op marktveranderingen. Dat is gezien de toenemende dynamiek in veel markten een belangrijk bijkomend voordeel.

    

Bij elk RFID-project is het van doorslaggevend belang om aan de hand van een uitgebreide behoeften-, proces- en systeemanalyse de juiste oplossingsmix te vinden en die vervolgens optimaal in te passen.

Reageer op dit artikel