blog

Wat doet Material Handling fout?

Warehousing

Logistiek is één van de negen economische topsectoren die door het kabinet zijn benoemd in het regeerakkoord. Warehousing is één van de drie hoofdpijlers van logistiek. Hoe komt het dan dat dit vakgebied dan veel te weinig aandacht krijgt?

Wat doet Material Handling fout?
material handling

Het vakgebied Warehousing staat in Nederland op een zeer hoog niveau. In webwinkels kan tot 21.00 uur worden besteld voor thuisleveringen de volgende dag. Bij servicelogistiek kunnen orders geplaatst worden tot kort voor het vertrek van de vrachtwagens en vliegtuigen naar bestemmingen in heel Europa. Value Added Service activiteiten dragen bij aan het verhogen van de servicegraad. De moderne, flexibele en innovatieve distributiecentra, magazijnen en cross dock centra maken dit mogelijk. En dat alles tegen lage kosten; de laagste van West-Europa.

  

Transport, Voorraadbeheer en Warehousing bepalen gezamenlijk de performance van de logistieke keten. De distributiecentra zijn hierin de linking pins. Waarom is er dan zo weinig aandacht voor warehousing? Er vindt veel onderzoek plaats naar transportnetwerk-optimalisatie, verbetering van de infrastructuur, supply chain planning en voorraadbeheer.  Waar blijft die aandacht voor Warehousing? Waarom is het zo moeilijk om budget te krijgen voor onderzoek naar Warehousing?.

  

Geen geld 

Tijdens het Material Handling Forum werd door Prof Dr. Rene de Koster aandacht gevraagd voor onderzoek naar het vakgebied Warehousing. Er is onderzoek nodig voor de verdere ontwikkeling van innovatieve concepten om voorop te blijven lopen. Per promovendus is voor een onderzoekstraject van vier jaar in totaal €  260.000 nodig. De onderzoeksgebieden zijn bekend, worden alom erkend en zijn breed toepasbaar;  hier is echter geen geld  voor.

 

Dit steekt wat schril af tegen de € 67.000.000 die bijvoorbeeld beschikbaar is bij Dinalog voor onderzoek. Hier is Warehousing echter niet als speerpunt benoemd. Voor 5 procent van dit budget kunnen 12 promovendi aan de slag. Meer dan voldoende. Waarschijnlijk is het niet sexy genoeg om aandacht te schenken aan Warehousing. Waar ligt het anders aan? Wat gaat er fout?

Reageer op dit artikel