blog

Zeven intern transportverbeteringen in het magazijn

Warehousing

Efficiënter, flexibeler, sneller. Dat worden de uitdagingen nu de logistieke stromen weer beginnen te groeien. Björn Joon van intern transportleverancier Jungheinrich komt met zeven mogelijke verbeteringen in het magazijn die betrekking hebben op de vloot van hef- en magazijntrucks.

  1. Gemixte vloot
    Kies voor een gemixte vloot: weeg bij aanschaf af hoe machines ingezet moeten woren. Voor een intensief te gebruiken machine is een nieuwe, hoog ergonomische truck een goede keuze. Maar bij een truck die slechts enkele uren per dag gebruikt wordt, kan een als nieuw gereviseerde, jonge occasion heftruck een zeer voordelig alternatief zijn. Kijk eens kritisch naar de intern transportvloot. (Lees hier meer over fleetmanagement)
       
  2. Baseer een vloot niet op pieken
    Stem de intern transportvloot af op de gemiddelde werkdruk, niet op het drukste moment. Hef- en magazijntrucks die gedurende twee maanden per jaar eigenlijk niet echt nodig hebt, kunt u de rest van het jaar beter huren. Dat is in de meeste gevallen voordeliger en bovendien flexibeler.
       
  3. Herzie regelmatig locatie-indelingen
    Controleer elke 2-3 jaar de indeling van het magazijn. Nagenoeg iederéén slaat hardlopers op goed bereikbare plaatsen op, op grondniveau. Dat scheelt veel tijd tijdens het orderpicken. Maar zijn de hardlopers van 3 jaar geleden nu nog steeds wel hardlopers, of kunnen nieuwe producten beter op grondniveau liggen?
     
  4. Herzie de liggerhoogtes van magazijnstellingen
    Controleer tegelijkertijd de inrichting van de magazijnstellingen. Zijn de colli hoger of lager geworden? Misschien past er inmiddels wel een extra niveau in uw stellingen! Maak of laat een belastingsberekening maken voor de stelling om te zien of u liggerhoogtes efficiënter ingedeld kunnen worden. (Dit is direct te combineren met een jaarlijkse, verplichte stellingkeuring) Houd ook rekening met voldoende veiligheidsmarge voor heftruckchauffeurs, anders zal het aantal schades toenemen.
     
  5. Flexibele chauffeurs
    Zijn de chauffeurs specialisten of allrounders? Zijn er verschillende soorten heftrucks en magazijntrucks? Leid medewerkers dan op voor meerdere soorten hef- en magazijntrucks. De inzet van de chauffeurs is dan flexibel en het is altijd voordeliger dan achteraf opleiden voor extra soorten trucks. In sommige gevallen betaalt u zelfs alleen de examenkosten voor de extra trucks.
     
  6. Behoud flexibiliteit bij automatiseren
    Automatiseren of manueel? Een automatisch magazijn heeft grote voordelen zoals een zeer betrouwbare beveiliging en minimale personeelskosten. Ook menselijke fouten worden zo goed als uitgesloten. Maar hoe zit het met de flexibiliteit? Wanneer u met regelmatig wisselende collisoorten en -afmetingen te maken heeft, bent u wellicht beter af met een in hoge mate manueel magazijn.
     
  7. Benut rollend vermogen
    Werkt u met containers of andere rollende goederendragers? Inventariseer dan of u dat rollend vermogen zou kunnen gebruiken. Kleine elektrische trekkertjes (1.000, 5.000 en 7.000 kg treingewicht) zijn bijvoorbeeld sterk in opkomst. Door meerdere karren achter elkaar te hangen kunt u meer vervoeren in een beweging.
Reageer op dit artikel