blog

Duitse logistieke hotspots: Ruhrgebiet op nummer1

Warehousing

Duitse logistieke hotspots: Ruhrgebiet op nummer1
Klik op de afbeelding voor een vergroting

De strijd om de positie van logistieke hotspot nummer 1 is in Nederland wel bekend. Al jarenlang strijden Venlo en West-Brabant om deze begeerde positie, en eerder dit jaar heeft Venlo de nummer 1 positie weer teruggewonnen op West-Brabant. Uiteraard zijn logistieke hotspots niet alleen voorbehouden aan Nederland, Duitsland kent ze ook.

 Net als in Nederland is er in Duitsland een jaarlijkse verkiezing van logistieke top regio’s, gebaseerd op een enquête onder circa 200 logistieke dienstverleners. Deze wordt georganiseerd door SCI, een consultant die ook maandelijks een logistieke barometer van Duitsland publiceert. Die barometer staat trouwens momenteel op 32, terwijl deze in december 2008 nog op – 48 stond. Het is dus weer volop lente in de logistieke sector in Duitsland, met 63 procent van de logistieke dienstverleners die in juni 2010 een groei in het transportvolume meldt tegenover slechts 6 procent een teruggang.

     

Nieuwe aanvoerder Duitsland

Terug naar de Duitse logistieke hotspots. De Duitse ranglijst kende in 2009 een nieuwe aanvoerder, en dat was het Ruhrgebiet. Deze nauw aan Nederland gelieerde regio nam de nummer 1 positie over van Hamburg, dat in 2009 duidelijk in de hoek zat waar de klappen vielen. De containeroverslag daalde in Hamburg dramatisch van 9,7 miljoen TEU in 2008 naar 7,0 miljoen TEU in 2009, en dat zorgde voor veel problemen in de regio. De nummer 2 positie in 2009 was voor de regio Mannheim/Ludwigshafen, dat steeg van positie nummer 4 in 2008. De regio’s aan de Rijn deden het sowieso goed in de hot spot ranglijst van 2009, want ook Köln/Bonn steeg naar 5 en Frankfurt bleef stationair op nummer 6. Verder is opmerkelijk dat ook Bremen met zijn haven daalde naar de 8ste positie. De havens in Duitsland doen het dus niet goed, en de inland regio’s nemen de logistiek fakkel over. klik hier voor een vergroting van de afbeelding

   

Verklaring succes

Wat is de verklaring voor het succes van de Duitse logistieke sector in Nord-Rhein Westfalen en Baden-Württemberg? Allereerst liggen beide regio’s op het kruispunt van internationale goederenstromen, zowel in het wegvervoer, het spoorverkeer, de binnenvaart als het luchtvervoer. Er zit uiteraard ook veel industriële productie in de regio, die na de zwaarste dip weer aan het opkrabbelen is. En last but not least besteden beide regio’s veel tijd en moeite aan het ondersteunen en stimuleren van innovatieve ontwikkelingen in de logistieke sector, en dat gebeurt (veel) meer dan we in Nederland soms denken. Zo worden in Baden-Württemberg op regionaal niveau stages op HBO/WO niveau gecoördineerd, waarbij het aantal stages gestegen is van iets minder dan 6.000 in 2006 tot ruim 7.500 in 2009.

  

Kansen voor Nederland

De conclusie? De Duitse deelstaten langs de Rijn worden meer en meer de logistieke hot spots in Duitsland, en dit gaat ten koste van de havens Hamburg en Bremen. Dit biedt kansen voor Nederland, waarbij de Rijn in feite de centrale as kan zijn in de European Supply Chain Valley. Echter, de kansen zijn op dit moment nog grotendeels onontgonnen terrein, want Nederland (16,5 miljoen inwoners), Nord-Rhein Westfalen (18,0 miljoen inwoners) en Baden-Württemberg (10,7 miljoen inwoners) werken nog meer nauwelijks samen in logistieke stimulering en innovatie. Elk van de drie gebieden voert met enig succes een eigen logistieke stimuleringspolitiek, maar nauwere samenwerking kan leiden tot meer synergie en kan de volgende stap zijn.

 

Zie ook het dossier Logistieke Kaart van Nederland

Reageer op dit artikel