blog

Sensorrevolutie? Niet in de logistiek.

Warehousing

Smart dust en RFID-poeder gaan het bedrijfsleven drastisch veranderen, staat in het boek “De sensorrevolutie”. Maar in de logistiek hebben we die revolutie volgens mij allang gehad.

Sensorrevolutie? Niet in de logistiek.
De sensorrevolutie

Slimme sensoren gaan het bedrijfsleven drastisch veranderen, is te lezen in het recent verschenen boek "De sensorrevolutie". De auteur, Gerard van de Schootbrugge, geeft een paar voorbeelden waarvan je inderdaad denkt: wow, ja dit is revolutionair!

 

Smart dust

Wist u bijvoorbeeld al dat er ‘smart dust’ bestaat? Dit zijn sensors met de afmeting van een stofdeeltje die temperatuur, licht, beweging en andere zaken kunnen meten. Je hebt ze ook in de RFID-variant, het zogenaamde RFID-poeder, waarbij miniscule tags van 0,05 bij 0,05 millimeter (ja, die bestaan) via radiogolven informatie kunnen ontvangen, opslaan en uitzenden.

 

Smart dust en RFID-poeder bieden allerlei nieuwe toepassingsmogelijkheden, schrijft de auteur. Het kan worden gebruikt door defensie om vijandelijk gebied te monitoren, maar denk ook aan de procesindustrie waar het kan worden aangebracht op plekken waar je met "normale" sensoren niet bij kunt.

 

Internet van dingen

Een ander interessant toekomstbeeld dat in het boek wordt geschetst is het ‘internet van dingen’. Tags worden niet alleen kleiner, ze worden ook slimmer. Zo slim dat ze bijvoorbeeld autonoom met andere tags kunnen communiceren. Waar het gewone internet computers met mensen erachter met elkaar verbindt, zo zal er volgens de auteur een soortgelijk netwerk ontstaan waarop objecten met elkaar "praten".

 

Communicerende auto’s

Een mooi voorbeeld van dit laatste is het ‘connected car’-idee, waarbij de tags en sensoren in auto’s wordt geleerd om met elkaar te communiceren. Auto’s kunnen elkaar waarschuwen als er verderop onverhoeds wordt geremd. Ook kan een groepje auto’s besluiten om op een druk traject een stuk onder automatische besturing af te leggen. Dit zou in theorie een heleboel ongelukken en fileleed kunnen voorkomen.

 

In het boek wordt een hoofdstuk aan sensoren in de logistiek besteed, maar het viel mij tijdens lezen een beetje tegen. "In het magazijn registreert een RFID-lezer automatisch alle producten die in een truck worden geladen", stond er te lezen. "Het ligt voor de hand dat de tags in voorkomende gevallen zullen worden uitgebreid met sensoren die bijvoorbeeld kunnen detecteren of er tijdens het transport iets mis is gegaan. Heeft de koeling onderweg goed gefunctioneerd?"

 

Logistieke revolutie?

Het viel me tegen om wat hier wordt beschreven namelijk al(lang) bestaat. Zie bijvoorbeeld het artikel RFID tegen voedselversplling.  Dat is op zich natuurlijk mooi- de logistieke sector loopt kennelijk voorop – maar nu vraag ik me wel af of er voor ons nu ook nog een sensorrevolutie in verschiet ligt. Of heeft de logistiek die stiekem  al gehad?

 

De revolutie in de logistiek (als die überhaupt komt) zit ‘m niet in het formaat van de tags, maar eerder in hun communicatiemogelijkheden. Als we het voor elkaar krijgen dat logistieke objecten (vrachtauto’s met laaddocks, boten met terminals, pallets met stellingen, etc.) daadwerkelijk zinnig met elkaar kunnen gaan "onderhandelen", net als die connected cars, dan breekt er volgens mij pas echt een revolutie uit.

 

Zie de video over het boek Sensorrevolutie

Reageer op dit artikel