blog

Logistieke hotspot Venlo beleeft revival

Warehousing

Na twee jaar heeft Venlo-Venray eindelijk, zij het met een nipte voorsprong, weer de felbegeerde logistieke hotspot nr. 1 positie kunnen innemen.

Logistieke hotspot Venlo beleeft revival
Venlo dé logistieke hotspot van 2010

Hoe hebben ze dat in Noord-Limburg voor elkaar gekregen want West-Brabant leek ook dit jaar weer de gedoodverfde favoriet met Dinalog en Rewin dat grote EDC-operaties van aansprekende Amerikaanse bedrijven wist binnen te halen?

Joop Zoetmelk-positie

Om hierop een antwoord te geven moet even worden teruggeblikt in de historie. Voor de wethouder economische zaken van Venlo Mark Verheijen was het de afgelopen jaren een door in het oog dat zijn ‘Venlo’ telkens die oervervelende Joop Zoetemelk tweede plaats moest innemen achter West-Brabant. Sinds de start van verkiezing in 2004 leek Venlo tot en met 2007 een abonnement te hebben op de logistieke hotspot positie nr. 1. Daarna ging het bergafwaarts met Venlo. Vanuit het panel dat verantwoordelijk is voor de ranglijst met logistieke hotspots, was er de afgelopen jaren kritiek op Venlo. Tradeport Noord kwam maar niet van de grond. De gemeente Venlo deed volgens veel panelleden weinig aan het aantrekken van nieuwe logistieke bedrijvigheid terwijl het een uitstekende ligging heeft. Logistieke innovaties waren niet zichtbaar en waarom werd geen samenwerking gezocht met buurman Venray, waar ook veel logistieke bedrijvigheid plaatsvindt? Venlo begon zich een beetje te gedragen als de volgevreten vedette die toch wel weer die hotspot nr. 1 positie zou binnen hengelen.

Innovatieagenda

De kritiek vanuit het panel heeft ertoe geleid dat de NV Regio Venlo onder impuls van wethouder Verheijen vorig jaar is begonnen met het uitvoeren van een logistieke innovatieagenda. Bij de uitvoering is heel slim gekozen voor één regisseur/programmamanager, Joris Tenhagen, die geen gelegenheid onbenut laat om logistieke dienstverleners, verladers en ook het onderwijs te wijzen op de logistieke innovatiekracht van de regio Venlo met daar inmiddels toegevoegd Venray. Wat vooral aanspreekt, is de gekozen praktische aanpak van de uitvoering van de innovatieagenda volgens het principe van, what you see is what you get. Ook dit is de panelleden niet ontgaan en mede daardoor heeft Venlo-Venray de logistieke hotspot nummer 1 status dit jaar weer te pakken gekregen.

De winst ondanks dat die nipt was, is opmerkelijk. West-Brabant bruist, ondanks de crisis, nog altijd van de logistieke activiteiten. Toch plaatsen de panelleden in hun commentaar op deze logistieke hotspot enkele kritische noten. Het is bijvoorbeeld maar afwachten hoe Dinalog zich ontwikkeld, er is grote leegstand en een krappe arbeidsmarkt die in de toekomst weer dreigt. Problemen overigens waar Venlo-Venray ook mee te kampen heeft.

Tilburg ‘geheimfavorit’

Voor volgend jaar belooft de logistieke hotspot verkiezing wederom spannend te worden. Is de revival van Venlo-Venray eenmalig en wordt West-Brabant weer nummer 1 of gaat Tilburg nog gekke dingen doen? Er wordt veel gedaan op het gebied van duurzaamheid (zie Vossenberg) en multimodaliteit onder aanvoering van Versteijnen. Deze hotspot is mijn ‘geheimfavorit’ voor 2011.

Reageer op dit artikel