blog

Het aswolkeffect in material handling

Warehousing

Het aswolkeffect in material handling
Het aswolkeffect in material handling

Eerder dit jaar hadden we te maken met een zware wintertijd. Ik vergeleek het effect van bevroren wissels met het gebruik van material handling equipment. De vraag dringt zich nu op of er een analogie is met een andere verrassing van de natuur, de vulkaanuitbarsting in IJsland. Ik denk het wel. De onvoorspelbaarheid van dit verschijnsel lijkt in veel opzichten op de markt voor magazijn en vorkheftrucks.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

Een uitbarsting is pas te zien nadat er verschillende indicatoren zijn, dan komt de uitbarsting zelf en daarna de aswolk. Dat is het moment dat we er wat van merken. Datzelfde geldt voor de markt van mobiel intern transport. Eerst signaleert een aantal indicatoren, dat er verandering in de lucht zit. Daarna zal de economie bewegen en pas dan zullen we het merken in ons segment, de markt van materials handling equipment. Dit heet het zogenaamde staarteffect, maar misschien is in deze tijd het aswolkeffect een betere naam. Vanuit die wetenschap is er voorlopig nog geen verbetering van de markt, we zitten we nog volop in de aswolk. En net zoals met de aswolk laat het zich moeilijk voorspellen wanneer in onze markt de dip voorbij is.

 

Maar ondanks dat is het toch tijd om vooruit te kijken en een paar trends onder de loep te nemen. Trends die niet zo maar uit de lucht komen vallen, maar die we hebben zien aankomen. Zijn het trends die als een aswolk vanzelf weer overwaaien? Of zijn dit serieuze aspecten die onze aandacht wel degelijk verdienen en de wereld er toch een klein beetje anders uit laten zien.
 

Dat laatste is het geval. Ook in onze branche zien we gelukkig meer aandacht voor de omgeving en ecologie. Zo kennen we voor de stadsdistributie inmiddels een aantal “silent trucks” met een bijzonder laag geluidsniveau bij gebruik van de motoren voor rijden en – de zwaarste geluidsbron – het heffen. Om die reden krijgen de trucks een certificaat en zijn ze toegestaan voor nachtdistributie. Maar denk ook aan de ontwikkelingen met de brandstofcel en hybride aandrijving bij vorkheftrucks, die nu toch echt op het punt van doorbreken staan.

 

Deze trends hebben in mijn visie allemaal slechts beperkt invloed op de natuur, zeker als we het vergelijken met een impact van een vulkaanuitbarsting. Maar het zet wel een trend in werking die noodzakelijk is om uiteindelijk tot een veel grotere milieu-efficiëntere ontwikkeling te komen. Ook in ons marktsegment.

Pank Hertsenberg

Voorzitter van de sectie Intern Transport van de brancheorganisatie BMWT. Hij is tevens directeur van Toyota Material Handling Nederland

Reageer op dit artikel