blog

DC metrics: meten in turbulente tijden

Warehousing

Als er anno 2010 één gezegde van toepassing is op het mondiale bedrijfsleven is dat wel ‘Cash is king’. Logistiek managers worden meer en meer uitgedaagd om een bijdrage te leveren aan de liquiditeit van het bedrijf. Dit betekent in de praktijk zo laag mogelijke voorraden aanhouden bij een gelijkblijvende of zelfs verbeterde klantenservice.

DC metrics: meten in turbulente tijden
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2010.

Over het algemeen slaagt men hier redelijk tot goed in, en we zien de waarde van de gemiddelde voorraad bij het bedrijfsleven dan ook langzaam maar zeker afnemen. Maar welke logistieke performance indicators (of metrics) worden in de praktijk het meest gebruikt om de klantenservice vanuit het distributiecentrum (DC) daadwerkelijk op peil te houden? In de USA is hier rond de jaarwisseling 2009/2010 een groot onderzoek naar gedaan in opdracht van de WERC (Warehouse Education and Research Council) via een enquête onder 559 van hun leden. Hier is een top-10 van DC metrics uit gerold, terwijl ook in kaart is gebracht op welke indicatoren in 2009/2010 de score het meest is verbeterd en verslechterd.

 

De top-10 van DC metrics wordt aangevoerd door een indicator die direct door een klant ervaren wordt: het aantal zendingen dat op tijd bij de klant arriveert. Maar liefst 86% van de geënquêteerden geeft deze indicatoren een plaats in zijn eigen top-10, en dat is uiteraard te verwachten. Mijn vraag is wel of dit niet meer een indicator voor de prestatie van het transport is. De 2de en 3de indicator zijn daarentegen echte DC-indicatoren, waarbij het terugdringen van het aantal fouten in de order picking (bij 73% van de bedrijven in de top-10) een belangrijke operationele maatstaf is. De gemiddelde gebruikte DC-capaciteit (bij 70% in de top-10) speelt meer op tactisch/strategisch niveau, want als er vierkante meters structureel niet gebruikt worden is verhuur of zelfs een verhuizing een optie voor het vrijmaken van werkkapitaal. In de top-10 staan verder indicatoren als de mate van wisseling onder het personeel, het percentage outbound zendingen dat op tijd gereed is en het percentage complete orders en orderregels.

 

Er is in de enquête ook gekeken naar de metrics die het meest verbeterd en verslechterd zijn in het afgelopen jaar. Verbeteringen waren vooral zichtbaar in de schade bij materials handling (spectaculair gezakt van 1,0% naar 0,2%), en de verloren verkopen door out-of-stock (van 2,0% naar 1,4%). Het meest interessant zijn wellicht de metrics die verslechterden. Dit waren vooral het aantal gepickte orders per uur (gezakt van 9,5 naar 8,5 gemiddeld) en het gemiddeld aantal dagen dat grondstoffen op voorraad lagen (van 30 naar 39 dagen). Dit laatste is opmerkelijk, waarbij de verklaring waarschijnlijk is dat bedrijven hun voorraad gereed product afbouwen en in plaats daarvan meer en meer aan Value Added Logistics doen, waarvoor er meer grondstoffen binnen bereik moeten zijn. Al met al opmerkelijke resultaten, waarbij in de USA deels andere oplossingen voor dezelfde problemen worden gevonden.

Reageer op dit artikel