blog

Doe de heftruckstunt van Harry niet na!

Warehousing

Doe de heftruckstunt van Harry niet na!
Albert Heijn heftruck

We kunnen een boek schrijven over heftruckongevallen en blijven hameren op veiligheid. Maar wat als ’s lands grootste grootgrutter de regels aan zijn laars lapt? Het spotje, waarin Albert Heijn de voetbalplaatjes onder de aandacht brengt, was even gesprek van de dag op de redactie van Logistiek.

Hoe kan filiaalleider Harry, een voorbeeld voor velen, nu zo stom zijn om zichzelf zomaar omhoog te laten liften, naar het dak van het winkelpand nota bene?

   

Het is levensgevaarlijk en wettelijk verboden om personen met een heftruck omhoog te brengen. Dat mag alleen met een veiligheidskooi. De reclamespot heeft als doelgroep ook nog eens de jeugdige kijker. Het goede voorbeeld geven… ?

 

Waar zijn de opleiders?

De heftruck in de spot is vakkundig AH-blauw geverfd en het merk is afgeplakt. Dus de heftruckleverancier wordt niet in diskrediet gebracht maar de kenner ziet natuurlijk gelijk om welk merk het gaat… De heftruckleverancier zal geen enkele invloed hebben op het spotje maar een waarschuwing vanuit die hoek is hier zeker op zijn plaats. En waar zijn de heftruckopleiders, hebben zij allemaal al een belletje naar AH gepleegd?      

  

Afgerukte vingers

Even het geheugen opfrissen met wat cijfers over ongevallen: ongevallen met heftrucks zit in de top vier van ongevallen op de werkvloer. De Arbeidsinspectie registreerde in 2008 168 ongevallen met hef- en magazijntrucks en een verdubbeling van het aantal dodelijke slachtoffers.

Met een aantal van 8 doden is dit cijfer nog nooit zo hoog geweest. Binnen de top 10 van ongevaltypen blijft de aanrijding de absolute nummer 1. Verder scoort ongezekerde lading hoog, het kantelen van de truck door onjuist gebruik, onvoldoende kijken of ongeoorloofd meerijden. Maar ook de afgerukte en beknelde vingers (tussen het vorkenbord bijvoorbeeld als iemand op de vorken staat….) doen het altijd ‘goed’. 

    

De Arbeidsinspectie is onthand. Het lijkt steeds moeilijker te worden om mensen aan het verstand te brengen hoe belangrijk veiligheid is. In het verleden is al eens een prijs van 5.000 euro beschikbaar gesteld voor het beste idee om ongelukken te voorkomen.

Alle inspanningen van de vakmensen ten spijt: de impact van deze reclamespot is vast vele malen groter. Dus Harry, we hopen dat jij, Albert Heijn en de reclamemakers, hier een wijze les uit zullen leren.

 

Albert Heijn liet in een reactie weten dat veiligheid bij de supermarktketen voorop staat, alsook het goed opleiden van medewerkers en het nemen van voorzorgsmaatregelen. De commercial is ludiek bedoeld net als de eerdere verschenen commercials waarin Harry wel eens halsbrekende toeren uithaalt. Albert Heijn heeft zich daarbij niet gerealiseerd dat de commercial het verkeerde voorbeeld zou kunnen geven en mensen hetgeen ze te zien krijgen in de spot gaan koppelen aan hun eigen werksituatie.

 

Bekijk hier de reclamespot. Oordeel zelf…

Reageer op dit artikel