blog

(Bijna) ongeval-analyse

Warehousing

In ons magazijn staan diverse soorten stellingen. Zij verschillen in maat en specificatie, net zoals de onderdelen van een Nissan. Zo hebben we een onderstel van een Atleon-truck op voorraad liggen, maar ook het kleinste ringetje van een Micra.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 4 september 2009.

Om veilig te werken geldt voor elke module, dat met het betreffende onderdeel op de juiste manier en met de correcte hulpmiddelen en equipment moet worden gewerkt. Wil je een pallet of een krat op hoogte wegzetten, dan moet dat met veel precisie gebeuren. Het is erg belangrijk de module recht neer te zetten. Als er iets uitsteekt zijn de gevolgen soms niet te overzien.
 

We hebben al een keer gehad dat er een pallet doorschoof en in een andere gang terecht kwam. Gelukkig bleef het incident beperkt tot materiële schade. Maar we hebben meteen deze situatie aangepakt om er van te leren. Daartoe is een analyse uitgevoerd, waarbij zowel de ‘vloer’ als de leidinggevenden en een aantal engineers betrokken waren. Iedereen had zijn eigen taak. De warehouse medewerkers zorgen ervoor om alleen modules te gebruiken, die voldoen aan de eisen. De leidinggevenden hebben een begeleidende en controlerende taak. De engineers zijn nodig om te kijken of er een extra versteviging achter in de locaties geplaatst kon worden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de stelling zelf.
 

Als verbeterpunt uit de analyse kwam het voorstel naar voren om een camera te plaatsen naast de vorken van een reachtruck. Dat hebben we in de vorm van een proefopstelling in het betreffende team geplaatst. Na een grondige evaluatie hebben we dit nu tot standaard verheven. Elke nieuw aangeschafte reachtruck moet voorzien zijn van een camera. Naast het veiligheidsaspect heeft dit ook een ergonomisch voordeel. Het is belastend voor je nek om steeds omhoog te kijken. Met een beeldscherm op ooghoogte is het veel makkelijker om te zien wat je bovenin doet.
 

Het is dus belangrijk om van de (bijna) ongevallen in een brede groep te leren. Moet er procedureel iets veranderen of moet er iets gebeuren op technisch vlak? Daarmee verklein je de kans op ongelukken, die veel dramatischer kunnen aflopen.

Reageer op dit artikel