blog

Logistica-trends in TMS: beter presteren!

Warehousing

De nieuwsbrief van vrijdag 2 oktober van Logistiek.nl meldde het al: de bezoeker wil software zien. Dat is waar, en waarom? Het leeft meer dan ooit en veel logistieke organisaties zijn er momenteel mee bezig.

Deels komt deze interesse door de recessie. Vrijwel alle bedrijven hebben het afgelopen jaar in de kosten gesneden, vaak te laat. Op dit moment zijn er in veel gevallen geen besparingsmogelijkheden meer: met minder komen er echte problemen. Ook blijkt vaak dat in deze crisis besparen alleen niet voldoende is. In het recente verleden duurde een dip korter en kon men na het aantrekken weer gewoon verder gaan.

 

Trends in de TMS-wereld.

Logistieke ondernemingen moeten dus kijken naar efficiënter werken. Prijsverhogingen zitten er niet in. Inmiddels zijn de nodige overzichten gemaakt en begint zichtbaar te worden waar in de operatie ‘lekken’ zitten. De meest voor de hand liggende lekken zijn inmiddels gedicht, maar er zijn tekenen dat er meer dingen verbeterd kunnen worden. Dit leidt tot twee inzichten:

  1. Er moet veel betere en gemakkelijkere managementinformatie komen. Managementinformatie over letterlijk alles: alleen een omzet per auto per dag schiet tekort.
    Overzichten met
    –  beladingsgraad,
    – wachttijden,
    – rendement per opdrachtgever,
    – losadres,
    – chauffeur,
    – planner
    alles is relevant omdat het helpt inzicht te krijgen in de grote puzzel die het maken van een rendabele transportplanning elke dag weer is.
  2. De planning moet veel gemakkelijker alternatieven kunnen plannen en direct feedback krijgen over het overschrijden van rijtijden, venstertijden, beladingsgraad, rendement op de rondrit etcetera. Vaak is het maken van een planning veel te veel ‘gevoel’. De planner moet weer ‘in control’ komen: weten wat hij gepland heeft en vooruit kijken. Inzicht en gebruiksgemak zijn daarbij cruciaal.

Betere systemen

De leveranciers op de Logistica hebben deze thema’s het afgelopen jaar ook opgepakt. Grote nieuwe dingen zijn er niet echt – de logistieke bedrijven hebben geen geld, tijd en capaciteit om complete vervangingen te doen. Wel wil men de bestaande situatie uitbouwen. Veel softwareleveranciers zijn betere en geavanceerdere managementinformatiesystemen gaan leveren. Een trend hierin is dat de eindgebruiker meer zelf moet kunnen doen, op basis van een opzet door de leverancier.

 

Een overzicht levert vragen op en leidt tot een aantal iteratieve stappen waarin de gebruiker leert en bij elke stap beter gaat snappen wat hij eigenlijk wil analyseren. Door dit zelf te doen gaat het ’t snelst en is de leercurve  optimaal. De grotere leveranciers hebben dit al enkele jaren geleden bedacht en integreren standaard tools zoals Crystal Reports, Cognos of  Hyperion. Micrsosoft SQL reporting is een nieuwe krachtige omgeving die de komende jaren naar verwachting sterk groeit. Allemaal tools die de eindgebruiker in staat stellen zijn eigen analyses te maken en conclusies ter verbetering van de operatie te trekken.

 

Verbeteren userinterface
Een tweede trend is het verbeteren van de userinterface in de planning. Soms koopt een organisatie een module van Ortec of PTV en plakt dat ‘voor’ zijn eigen planning. Dat is in vele gevallen beter dan het herhaaldelijk exporteren en importeren van data zoals veel Intertour-gebruikers nog moeten doen. Ook het live zichtbaar maken van de huidige positie van auto’s in de planning is een grote stap vooruit. Sommige boordcomputers sturen een ETA door zodat de planning zelfs vooraf al kan zien of een auto te laat gaat komen – vooraf, zodat nog gebeld kan worden met het losadres of anderszins bijgestuurd kan worden.

 

Bezoek de beurs

Ga zeker naar de logistica als u voorbij de fase van kostenreductie bent. Onderzoek de mogelijkheden om slimmer te werken. Volg de volgende stappen:

  1. Maak vooraf ook zelf enkele analyses die verder gaan dat dat u normaal doet.
  2. Onderzoek of u op basis hiervan operationele verbeteringen kunt doorvoeren, en daarmee uw rendement kunt verbeteren
  3. Kijk in hoeverre uw TMS-leverancier in staat is te helpen bij uw analyses;
  4. Kijk in hoeverre uw TMS-leverancier in staat is uw operatie te stroomlijnen;
  5. Kijk ook bij andere aanbieders: hebben zij betere tools?
  6. Doe ideeën op voor de verbeteringen in uw operatie.

 

Het begint bij de planning

Bedenk bij alles dat uw prijs de komende tijd niet of nauwelijks zal stijgen onder druk van de concurrentie. Uw kosten zullen waarschijnlijk wel stijgen. Uw planning zal de komende tijd de zware taak krijgen hetzelfde werk nog efficiënter uit te voeren, tenzij u andere drastische maatregelen kunt bedenken. Maar bedenk ook dat uw planners niet ‘zomaar’ even wat slimmer kunnen werken, tenzij zij de afgelopen jaren er met de pet naar hebben gegooid.

 

Te veel uitzonderingen zijn dodelijk

Denk ook ‘out of the box’ , ga buiten de gangbare paden. Een collega die zijn opdrachtgevers analyseerde en ontdekte dat vijf opdrachtgevers zodanig buiten zijn reguliere werk lagen, nam afscheid en zag zijn rendement stijgen: te veel uitzonderingen in uw planning zijn veelal dodelijk voor het rendement. Veel van hetzelfde is slimmer, met routine verdient u meer dan kunst en vliegwerk.

 

En tenslotte helemaal ‘out of the box’: ga regelmatig bij uw opdrachtgevers langs, gewoon een kop koffie drinken. Niet om een tariefsverhoging te bespreken maar gewoon te praten hoe het gaat. U zult verbaasd staan wat u hoort en af en toe zelfs (ongevraagd) nieuw werk binnenslepen.

 

Nog niets beslissen 

Ga naar de beurs, kijk rond en besluit niets. Laat u inspireren. Neem een goede collega mee. Doe suggesties op, en slaap daar een nachtje over. U kunt zich op dit moment geen grote missers veroorloven, dus bedenk goed wat u doet.

Reageer op dit artikel