blog

Wat zijn uw CO2-kosten per pallet?

Warehousing

Wat zijn uw CO2-kosten per pallet?
Blog van Jan Vieveen: CO2 kosten per pallet

Als u een offerte moet maken voor een contract met een grote, internationaal opererende multinational, dan is de kans groot dat uw beoogde CO2 verbruik voor het transport dat u moet gaan leveren daar een onderdeel van is.

Vaak is er ook nog een clausule dat u achteraf moet aangeven hoeveel CO2 u werkelijk ‘verbruikt’ heeft voor dit transport. De multinational consolideert alle aanvoer-, productie- en distributiecijfers en presenteert dat met een prachtig stukje tekst in het eerstvolgende jaarverslag. Op zich goed, maar als u het goed wilt doen is dat meestal veel werk. Overigens is er voor de vervoerders wel enige hoop omdat een enkel TMS goed in staat is een dergelijke rapportage uit de database te produceren.

 

Toch is zo’n rapportage niet altijd even makkelijk. Stel dat u ’s ochtends met 33 pallets vertrekt, waarvan drie adressen voor deze multinational. Ik geef u enkele vragen om over na te denken:

  • Maakt het uit voor de CO2-toerekening of deze pallets aan het begin of aan het einde van de rit worden afgezet?
     
  • Maakt het uit dat één pallet voor deze multinational maar 100 kg goederen bevat, de rest gemiddeld 500 kg?
     
  • Maakt het uit dat u niet de ideale rondrit kunt rijden omdat enkele adressen tijdrestricties hebben?
     
  • Maakt het uit dat u terug naar huis 25 pallets bij een opdrachtgever ophaalt?
     
  • Maakt het uit of u dit met een nieuwe Euro-5 auto ophaalt of met uw bijna afgeschreven Euro-3 auto?
     
  • Maakt het uit of u een lichte combinatie gebruikt of een oude, die 3 ton zwaarder is (leeggewicht)?

Zoals u ziet zal het nog een hele uitdaging zijn een goede toerekening van het CO2 verbruik te maken. Er zijn (nog) geen regels voor, en dat resulteert erin dat men vaak van gemiddeldes uitgaat. Dat zal anders worden wanneer er wettelijke heffingen komen op energie/CO2 verbruik. En dat moment komt steeds dichterbij.

 

De beste benadering die ik nu uit studies heb gezien is een ton-km benadering: het aantal ton-gewicht maal het aantal kilometer dat voor een opdrachtgever wordt weggereden en daarover een gewogen verdeling van het energie/CO2 verbruik.

 

Tenslotte: u zult denken wat moet ik hier nu mee? Mijn advies: nog niet zoveel, maar het komt eraan en het beste wat u kunt doen is de tijd gebruiken dit eens voor uw eigen situatie door te denken. Begin maar met de rapportages. Dan bent u voorbereid voor wat komen gaat.

Reageer op dit artikel