blog

Logistica 2009: op zoek naar flexibiliteit en kwaliteit

Warehousing

Logistica 2006 is inmiddels 3 jaar geleden en de wereld waarin wij werken is compleet veranderd. Met Logistica 2009 voor de deur is het tijd om te kijken wat we hebben geleerd en waar we aan moeten denken bij het inrichten van een magazijn. Michael Nieuwboer van Coppa pleit voor een goede balans tussen flexibiliteit en kosten.

Waar we in 2006 vooral last hadden van schaarste aan ruimte en middelen, hebben we in 2009 een enorm overschot. Een nieuw warehouse wordt alleen nog gebouwd als er een opdracht is, prijzen voor magazijn equipment zijn enorm gedaald, veel warehouses staan leeg en bedrijven zitten vast aan lange termijn contracten waardoor ze betalen voor ruimtes, die ze niet of nauwelijks gebruiken.
     

Ondanks dat de wereld en alle samenhangende zekerheden zijn veranderd, zijn veel onderliggende trends nog steeds onveranderd. We zijn nog steeds een dichtbevolkt land, grondprijzen zullen snel herstellen en waarschijnlijk verder stijgen, Goed personeel blijft schaars en logistiek wordt als business field nog veel belangrijker. Gelukkig is de wereldwijde economisch recessie officieel ten einde en vertonen de meeste landen in Europa sinds Q1-2009 weer groei. Vanuit de high-tech sector in Nederland verwacht men dat er tot 2012 een "harde" groei komt. Ik ben dan ook positief over de toekomst, maar denk wel dat we moeten leren van de afgelopen 2 jaar.

    

Vijf manieren

Wat mij betreft heeft de crisis het afgelopen jaar wederom duidelijk gemaakt dat we moeten zorgen voor een goede balans tussen flexibiliteit en kosten. Er zijn meerdere manieren hoe we hier voor kunnen zorgen, op het gebied van magazijngebruik en inrichting wil ik er 5 bespreken:

   

1. Schaf indien mogelijk alleen magazijn equipment aan wat flexibel inzetbaar is

Net als op Logistica 2006 zijn er ook dit jaar weer vele aanbieders van de meeste uiteenlopende soorten magazijn equipment. Bij de selectie raad ik iedereen aan om te kijken naar  multi-inzetbaarheid. Het materieel waarin u geïnteresseerd bent, kan perfect passen bij uw huidige proces, maar past het ook bij het proces van de toekomst? Wat is de impact als het materieel aangepast moet worden aan een eventueel nieuw proces? Tenslotte worden de investeringen die u nu doet over meerdere jaren afgeschreven en wilt u het materieel zo lang mogelijk optimaal kunnen gebruiken. Kijk kritisch naar wat een investering u nu voor een voordeel brengt, maar ook wat het voor toegevoegde waarde brengt over 3-5 jaar!

  

2. Zorg voor ‘slimme’ medewerkers

Steeds meer bedrijven komen erachter dat teveel "goedkope" medewerkers vaak duur blijken te zijn. Helaas zijn er nog veel bedrijven, die vooral zo goedkoop mogelijke magazijn medewerkers willen aannemen, de bedrijven die deze -kortzichtige- visie hanteren blijken vaak niet de voorlopers in de markt. Juist de bedrijven, die tegen hele lage kosten kunnen opereren, blijken mensen in dienst te hebben, die in staat zijn om kritisch na te denken over het proces dat ze zelf uitvoeren. Door deze kritische blik zijn deze bedrijven in staat om het proces continue te verbeteren en te innoveren. Als u toch rondloopt op de beurs, denk ook eens na over de kwaliteiten van uw medewerkers. Slimme en geschoolde medewerkers zorgen ervoor dat uw processen en flexibiliteit geoptimaliseerd worden. Zorg voor een goede mix tussen goed en goedkoop!
 

3. Denk goed na over ‘zelf doen’ versus ‘outsourcen’

De ontwikkelingen in de markt gaan steeds sneller, innovaties volgen elkaar steeds sneller op en hierdoor wordt de levenscyclus van producten steeds korter. Consequentie hiervan is  dat u steeds sneller met nieuwe processen te maken krijgt en de terugverdien tijd van investeringen korter wordt. Gelukkig is er de laatste jaren een sterke groei van 3PL en 4PL partijen, die steeds beter in staat zijn om snel en efficiënt complete bedrijfsprocessen van u over te nemen. Ook zien deze partijen dat ze zonder competitieve tarieven geen business hebben. Door de professionalisering van deze bedrijven zien we steeds vaker dat het erg interessant kan zijn om sommige processen over te brengen naar een partner en zo minder beheerskosten te hebben en uiteindelijk meer waarde te genereren. Bekijk dan ook af en toe wat u zelf moet doen en wat u beter door een derde partij kunt laten doen!

   

4. Zorg voor flexibele magazijn ruimtes

In het verleden werden vanuit kostenoverwegingen bedrijfspanden geleased met lange termijn contracten. Zolang de business groeit, is dit geen enkel probleem, maar als klanten switchen naar een concurrent, de economie krimpt of wanneer u overweegt om processen anders in te richten, kunt u weleens voor een onaangename verrassing komen te staan. Denk er dan ook goed over na hoeveel  van uw magazijnruimte u tegen vaste lage kosten wilt huren en hoeveel u flexibel wilt huren. Ook deze beslissing kan u strategisch voordeel opleveren t.o.v. uw concurrent in de toekomst. Laat u informeren door de diverse aanbieders over wat de mogelijkheden en kosten zijn. U moet hier zelf een risico afweging in maken, voor ieder bedrijf en branche is de balans anders. Hoe groter de onzekerheid, hoe meer flexibiliteit u wilt hebben.

 

5. IT is een hulpmiddel – geen doel!

IT kan uw processen versimpelen, service verhogen en kwaliteit verbeteren. Ook dit jaar staan er weer vele aanbieders van diverse IT oplossingen op de beurs, de meest innovatieve en vooruitstrevende oplossing kunt u hier aanschaffen. Niet elke organisatie heeft dezelfde IT behoefte, hoe complexer de organisatie en haar processen hoe meer IT kan helpen om de beheerskosten te reduceren. Uiteindelijk is elke IT tool een hulpmiddel en geen doel.
    

Investering die geld oplevert

Een laatste tip voor Logistica 2009: Wat werkt nu wel en wat werkt niet binnen uw bedrijf? Hier gaat u vandaag niet achter komen, u krijgt hoogstens een impressie van wat er mogelijk is! Laat u goed informeren en nodig enkele aanbieders uit die voor uw organisatie de mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart brengt. Als u een goed beeld heeft over wat u exact wilt, dan raad ik u aan om, samen met inkoop, de beste leverancier te zoeken voor uw specifieke eisen. U kunt de aanbieders ook altijd vragen om met een goed voorstel te komen waaruit  duidelijk blijkt dat de investering u geld oplevert i.p.v. kost! Kan of wil een aanbieder u hier niet bij helpen? Dan weet u genoeg!

 

Logistica-dossier

Ga hier naar het uitgebreide Logistica-dossier op Logistiek.nl…

Reageer op dit artikel