blog

“Live-demonstraties uitstekend meeting point”

Warehousing

Michiel Vermeulen (1981) van Ravas is alweer de vierde persoon in deze Logistica-weblog. Hij geeft antwoord op de vraag van Frans-Josef van Seumeren: Wat is de meerwaarde van wegende vorken? Het wordt de tweede Logistica voor Vermeulen.

De Logistica 2006 was mijn eerste beurs. Ik was zowel voor de organisatie van onze eigen stand verantwoordelijk en was als een van de Founding Fathers van het Scala Logistica verantwoordelijk was voor het Scala Integratie van materiaal- en informatiestromen in hal 11.
     
Spannende dag
De vooravond van die beurs is me absoluut bijgebleven. Het was een hele klus om alle systemen met elkaar te laten communiceren, de stellingen op te bouwen en in te richten om de generale repetitie te draaien. In testopstelling werkt alles altijd prima, maar dan op de beursvloer is het toch een hele klus om het weer draaiende te krijgen. Spannende dag met een uitstekend resultaat.
 
Ik verwacht dit jaar een positieve beurs. We hebben een aantal zeer interessante innovaties gedaan in de afgelopen jaren, waaronder het in januari van dit jaar geïntroduceerde iForks, een weegsysteem voor heftrucks. Tevens is de ontwikkeling in de wetgeving op het gebied van aansprakelijkheid bij het verzenden van goederen met de invoering van de Wet Wegvervoer Goederen een absoluut speerpunt in het beursthema voor ons bedrijf.
     
Gevolgen foutieve verzendgewichten
Veel bedrijven realiseren zich niet voldoende welke gevolgen het niet of foutief opgeven van verzendgewichten van goederen kan hebben. Vanaf 1 mei is iedere afzender van goederen die via wegtransport vervoerd worden, medeaansprakelijk (strafrechtelijk aansprakelijk) voor het overtreden van de beladingvoorschriften. Gewicht speelt hier een hoofdrol in en Ravas wil de Logistica-bezoeker zich ervan bewust maken dat de oplossingen zeer voor de hand liggend zijn dankzij mobiele weegsystemen voor heftruck, magazijntrucks en pompwagens. Uiteindelijk is  voorkomen beter is dan genezen.
      
Nu zijn we bezig het thema van de beurs exact te definiëren, het ontwerp van de stand daarop af te stemmen en in de communicatie rondom Logistica onze beursdeelname en de bezoekwaardigheid van onze stand onder de aandacht te brengen.
    
Deelname Scala Logistica
Het is jammer dat deze editie van de Logistica het lastig is gebleken partners te vinden voor deelname aan een Scala Logistica. De live-demonstraties zijn een uitstekend meeting point voor leverancier en afnemer om concrete logistieke oplossingen onder de aandacht te brengen. Uiteraard is het begrijpelijk dat in een recessie het enthousiasme minder groot is en creativiteit van de Stichting Logistica zal hiervoor een oplossing moeten bieden. Die komt er ongetwijfeld.
  

Estafette-vraag

Vermeulens antwoord op de vraag in deze Logistica-weblog-estafette: Wat is de meerwaarde van wegende vorken?

Kettingweging op heftrucks is erg omslachtig en servicegevoelig doordat er veel installatiewerk bij komt kijken en de aangebrachte bekabeling in de mast kwetsbaar is. Oliedrukweging is ten opzichte van kettingweging alweer veel gemakkelijker te installeren doordat er enkel een druksensor op het hydraulisch systeem van de heftruckmast wordt geplaatst. Bij zowel ketting- als oliedrukweging is de nauwkeurigheid beperkt en de bijkomende kosten voor het installatiewerk zijn een aanzienlijke extra kostenpost bovenop de aanschaf.
    

Graag zou ik Piet Sanders van Hovuma een vraag stellen in deze Logistica-estafette.

 

‘Piet, als leek op het gebied van magazijninrichting denk ik een stelling is een stelling. Toch is er een grote verscheidenheid aan oplossingen. Waar moet ik, met de Logistica voor ogen, op letten bij de inrichting van mijn magazijn?’ 

   

Naar alle Logistica-blogs…

Reageer op dit artikel