blog

Uitbesteden of zelf doen?

Warehousing

Bij Nissan Motor Parts Center hebben we een eigen team voor het onderhoud aan ons intern transport. Het onderhoud doen we al jaren zo, al voeren we niet alles zelf uit. Een deel wordt gedaan door de –leveranciers.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 15 april 2009.

Onze vloot bestaat voor het grootste gedeelte uit Nissan heftrucks en Atlet magazijntrucks, daarnaast hebben we nog een beperkte hoeveelheid ander materieel van Jungheinrich (reachtrucks), Spijkstaal (truckee) en Hako (schrobveegmachine).
 

Gezien de huidige economische situatie komt ook bij ons de discussie weer op of we deze aanpak niet moeten bijstellen. Er is een aantal overwegingen te maken. De veiligheid staat natuurlijk voorop; daar mogen en willen we geen afbreuk aan doen of risico’s mee nemen. Ook de flexibiliteit is natuurlijk van belang. Stilstand kost geld. Het is natuurlijk altijd sneller als het onderhoudsteam het zelf doet in plaats van een leverancier te laten komen bij een storing.
 

Het belangrijkste materieel wordt via een onderhoudsschema drie keer per jaar gezien. Dit is zonder de storingen die tijdens het werk op kunnen treden. We hebben er nu voor gekozen het grootste gedeelte zelf te doen. Een bijkomende eis is dat er alleen gewerkt mag worden met gekeurd materieel. We hebben dan ook een eigen gediplomeerde keurmeester, die ons materieel keurt. Als het specialisme te groot wordt, dan laten we tegelijkertijd een onderhoudsbeurt en een keuring uitvoeren door de leverancier.

De tractiebatterijen worden twee keer per jaar door de batterijleverancier geïnspecteerd. Dat is specialistische werk en de veiligheidseisen zijn van dien aard dat we het niet zelf doen.

Wij kiezen dus voor de combinatie. Al naar gelang de situatie zullen we alleen de verhouding veranderen.

 

Reageer op dit artikel