blog

De volgende stap in WMS!

Warehousing

Op steeds meer punten in een WMS-pakket is specifieke warehouse management functionaliteit uitontwikkeld. Vrijwel elk pakket kan omgaan met meerdere goedereneigenaren in één magazijn om de stromen te combineren.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing op 11 maart 2009.

 Functionaliteit voor het inrijden – maar ook voor het verdichten van voorraden – is beschikbaar waardoor de opslagruimte beter kan worden verdeeld. Vanuit vooraanmeldingen (ASN) wordt een planning voor het dock en zelfs voor de yard gemaakt. Met behulp van meer of minder ingewikkelde algoritmen worden pickorders gecombineerd om de ideale loop- of rijroute te berekenen.

 

Discussies hoor je nu wel rond de vraag of medewerkers ‘de ruimte’ moeten krijgen om zelf keuzes te maken. De meeste WMS-en laten dat niet (meer) toe. Iets om over na te denken. Steeds meer producten krijgen serie- en chargenummers of een houdbaarheidsdatum. Via barcodering of RFID wordt t&t mogelijk. Een beetje WMS ondersteunt een klantafhankelijke restlooptijd, waarbij bovendien een mix van verschillende partijen wordt voorkomen. VAL functionaliteit ondersteunt bepaalde productieactiviteiten, die we in magazijnen steeds meer tegen komen.

 

Hoewel nog in de kinderschoenen, zetten WMS-ontwikkelaars de eerste stappen naar een siteoverschrijdende planning. Als het druk is in het ene magazijn verplaatsten we een deel van de orders (of artikelen) naar een ander magazijn. Steeds beter zijn we in staat de klant op zijn wenken te bedienen. Geweldig naar het lijkt. Toch zit hierin een gevaar. De beheerslast wordt dankzij moderne systemen minder, maar klantspecifieke wensen leiden tot meer kosten. Die moet je terug verdienen. Steeds meer bepalen logistieke kosten het resultaat. In steeds langer wordende ketens met productie in verre landen, maakt de kale productiekostprijs een steeds kleiner deel uit van de totale kosten. Het is zaak deze kosten te monitoren, per opdrachtgever maar ook per klant of afleveradres. De grootste klant is zeker niet noodzakelijkerwijs de beste. Hier ligt de volgende WMS-uitdaging. Genereer inzicht in de kosten per klant, per order, per orderregel, zodat je al bij het vastleggen van een order het uiteindelijke resultaat weet.

Reageer op dit artikel