blog

WMS levert geen normtijden!

Warehousing

In een WMS kun je precies zien wat de gemiddelde duur is van een bepaalde activiteit. Maar mag je dat gemiddelde vervolgens ook de normtijd noemen, die je gebruikt bij Labour Management? Wat mij betreft niet.

Onlangs was ik in gesprek over de toepassing van normtijden in Labour Management Systemen (link naar ronde tafel conferentie?). Daar werd de stelling verkondigd dat een goed WMS systeem in staat is normtijden op te leveren. In het WMS wordt alles gelogd. Van iedere activiteit wordt de duur vastgelegd.

 

Uit die enorme database is natuurlijk per activiteit keurig te destilleren wat de gemiddelde duur is, die nodig is voor een bepaalde activiteit. Zo zijn ook minimum, maximum, standaardafwijking etc. keurig inzichtelijk te maken. Maar mag je dat gemiddelde vervolgens ook de normtijd noemen, die je gebruikt bij Labour Management?

 

Wat mij betreft niet. Want je negeert dan namelijk dat er ten opzichte van dat gemiddelde allerlei afwijkingen optreden. Wat daar de oorzaak van is, zie je niet aan die getallen. Daarvoor is het nodig in de praktijk te kijken waardoor die afwijkingen veroorzaakt worden, bijvoorbeeld d.m.v. een normtijdonderzoek.

 

Afwijkingen worden door management veroorzaakt

Onze ervaring heeft steeds aangegeven dat de grootste afwijkingen veroorzaakt worden door zaken, die het management tot zijn of haar verantwoordelijkheid mag rekenen.

 

Ik denk dan bijvoorbeeld aan lege picklocaties, elkaar in de weg staan (geldt zowel  de aanvulploeg als de pickploeg). Maar ook veel "fouten" die in eerste instantie aan magazijnpersoneel toegerekend worden, hebben vaak een achterliggende oorzaak, waarvoor management verantwoordelijkheid zou moeten dragen.

 

Te weinig opleiding is een keuze

Zo is bijvoorbeeld de keuze om niet teveel aandacht aan de opleiding van uitzendkrachten te besteden ook een verantwoordelijkheid van management. Steeds blijkt ook bij onze normtijd onderzoeken, dat het nogal schort aan kennis met betrekking tot stapelwijzen, handling van (relatief zware) colli en ladingdragers, fysiek verantwoord werken, e.d.

 

De arbeidkosten blijken dan hoger te zijn dan "normatief" noodzakelijk. Dat komt niet uit een WMS systeem. Ook hier geldt dus "resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst". En dat is maar goed ook, want door een goede bepaling van normtijden kan nog veel rendement worden bereikt, terwijl ook de kwaliteit van werken en de betrokkenheid van medewerkers stijgen. 

 

Reageer op dit artikel