blog

WMS blijft in de lift

Warehousing

WMS blijft in de lift
WMs in de lift

Wat doe je als het economisch wat minder gaat? Op de korte termijn helpt het om te snijden in het personeelsbestand en even in te teren op de voorraden. Maar wat doe je daarna? Natuurlijk kosten besparen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing op 1 december 2008.

Dat is het thema voor de komende tijd. Niet zomaar wat bochtjes afsnijden, maar echt structureel goedkoper werken. En daar ligt nou precies ons logistieke talent. In ieder doos die we open moeten snijden, zien we een potentiële besparing. Twee kruisende heftrucks? Daar weten wij wel een oplossing voor die al gauw een ton oplevert.
 

Er staan ons dus mooie tijden te wachten. Het enige probleem is dat onze creativiteit al een aantal jaar op de proef is gesteld. Na de dip in 2001 was er weinig ruimte voor structurele investeringen in logistiek. Veel bedrijven hielden hun logistieke projecten in de ijskast.

 

Zo waren met name de jaren 2004 tot 2006 vrij rustig in de WMS-markt. Logistici hebben zich dus al enige tijd moeten uitleven in trucjes en slimmigheidjes.

Maar hoe je het ook wendt of keert, voor structurele magazijnverbeteringen heb je toch echt een fatsoenlijk WMS nodig. Sinds 2007 zag je dan ook een opleving. Uitstellen van investeringen was geen optie meer. Het zijn goede WMS-tijden.

 

De vraag is hoe deze lijn zich voortzet? Gaan we wederom een teruggang zien of kiezen bedrijven dit keer voor structurele maatregelen? Uit ons onderzoek “WMS-markt 2008” kwam naar voren dat leveranciers flinke stappen hebben gemaakt met hun pakketten. Samengevat komt het erop neer dat de pakketten slimmer zijn geworden en dat ze sneller te implementeren zijn. Dat is goed nieuws: grotere besparen tegen lagere investeringen. En dat is een heel ander verhaal dan na 2001 het geval was.

Laatst was ik bij een magazijnproject betrokken waar de totaalprijs van het WMS gelijk was aan anderhalve lift. Voor alle duidelijkheid, de lift brengt pallets vierenhalve meter op en neer en het WMS stuurt de gehele operatie aan.

Hoe moeilijk kan het dan nog zijn om de directie te overtuigen met een goede business case voor je volgende WMS-project.

Reageer op dit artikel