blog

Zonder intern transport staat onze economie stil

Warehousing

Energiebesparingen en kosten van brandstof zijn hot items in deze tijd. Hybride personenauto’s zijn amper aan te slepen, al heeft dat, na de introductie van de eerste modellen, dik tien jaar geduurd.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 september 2008.

Binnen de intern transportwereld is het hybride concept nu ook gelanceerd. Brandstofbesparing is een belangrijk doel, maar ook het flexibel kunnen inzetten van de trucks onder wisselende omstandigheden. Denk hierbij aan het zowel buiten als binnen kunnen rijden, door over te schakelen van de dieselmotor naar een elektrische aandrijving. 

Op de jongste CeMAT in Hannover toonden diverse leveranciers hun oplossingen voor schoner en zuiniger rijden. Zo is ook de ontwikkeling rondom brandstofcellen in een stroomversnelling gekomen en dat geldt ook voor diverse vormen van gecombineerde technieken zoals supercaps. Hierin kan de energie die vrijkomt bij het remmen van de truck, snel worden opgeslagen en afgegeven bij de eerstevolgende activiteit.
   

In algemene zin ben ik blij dat er prikkelende innovatiemogelijkheden liggen binnen onze branche, die ik zelf nog wel eens heb aangeduid als ‘conservatief’. Gelukkig zien we steeds meer dat intern transport zich opwerkt van een noodzakelijk kwaad om de kernactiviteit te ondersteunen, tot essentieel onderdeel van de supply chain. Want duidelijk is wel, zonder intern transport staat onze economie stil. Iedereen die streeft naar beheersing van operationele kosten en financiële risico’s doet er goed aan om ook te kijken naar de voordelen van energiebesparingen, milieuverbeteringen en optimalisatie van het rendement.
 

Met toepassingsgerichte innovaties kunnen we als markt en leveranciers nog veel voor elkaar betekenen. De tijd is rijp, de techniek bestaat, rest nog de inzet om tot een optimaal plaatje te komen. Kom op met de innovaties!

Reageer op dit artikel