blog

Wat is er aan de hand in garantieland?

Warehousing

In de laatste uitgave van de WarrantyWeek nieuwsbrief (www.warrantyweek.com) las ik dat US-based computerproducenten in het eerste halfjaar van 2008 een toename van hun garantieclaims zagen van $ 118 miljoen naar een totaal van $ 2.7 miljard.

 

Vanwege het feit dat in die periode ook hun verkoop toenam, daalde het garantiepercentage van 2.9% naar 2.7%. Ofwel, van de totale verkoopomzet van computerproducten wordt 2.7% weer uitgekeerd aan garantiegelden.

 

Wat kunnen  we hier nu uit concluderen? 

Als we een niveau dieper kijken dan zien we percentageverschillen in de diverse lagen toeleveranciers in de computerindustrie. De percentages liggen bijvoorbeeld anders bij producenten van data-storage (disks) en producenten van memory storage en flash drives.
Feit is wel dat producenten een fors deel van hun omzet moeten reserveren voor toekomstige garantieclaims.  En het feit dat deze reserves ook daadwerkelijk worden uitgekeerd geeft aan dat de klant bewust en actief is met het claimen van deze garantie. De serviceketen in de computersector draait dus volop. 

 

Het wordt interessant als we binnen de sector gaan benchmarken en zien dat de percentages bij de diverse producenten van eindproducten (computers) verschillend zijn. Waar ligt dat aan? Maakt de ene producent gewoon betere producten (op zich is dat vreemd omdat de componenten in zo’n computer vaak van dezelfde toeleveranciers komen) of is de klant van de ene producent bewuster bezig met het claimen van garantie?  Of heeft de ene producent een betere serviceketen waardoor het voor de klant makkelijker is om garantie te claimen?

 

Hoe zit het met de opportuniteiten in deze sector. Kan de eindklant nog meer garantieclaims verzilveren door een nog effectievere service supply chain? Is de garantieplichtige naar de eindklant (de verkoper van de computer) nog beter in staat om een deel van zijn garantieverplichting te verleggen naar de toeleverancier? Is de keten in staan om de integrale garantieclaim te verlagen door simpelweg betere producten te maken?

 

Interessante vragen waar ook ik niet alle antwoorden op heb. Wie reageert om hier meer inzicht in te geven?

 

Reageer op dit artikel