blog

Overstap biedt ruimte

Warehousing

Er komen steeds sneller nieuwe Nissan-modellen op de markt en de auto-onderdelen worden steeds groter. Vergelijk maar eens een koplamp of een bumper van nu met een model van tien jaar geleden. We merken deze ontwikkeling door het ruimtegebrek in ons magazijn.

 

Daarom hebben we overwogen om over te stappen naar een andere vorm van intern transport en magazijninrichting. Hoe zou het zijn om van bredere gangpaden, waar je met een heftruck pickt en replenisht, over te stappen naar smallere gangen en reachtrucks? Je zet daarbij een aantal overwegingen op een rij: ontstaan er wachttijden in de gangen, hoe is inzetbaarheid in andere gebieden, wat is het gebruiksgemak van de trucks als het gaat om het neigen van de mast c.q. vorken etc.? Duidelijk werd meteen dat de ruimtewinst de moeite waard zou zijn.

 

Vervolgens zijn we met een reachtruck gaan testen op de vloer. Het neigen van de vorken en de mast was inderdaad een probleem bij ‘koud’ gestapelde bulkpallets. In overleg met de chauffeurs hebben we gekeken of een nieuwe stelling uitkomst zou bieden.

 

Een van de extra voordelen bleek de verhoging van de opslagdichtheid in het gebied zelf. Budgettechnisch hebben we flink moeten schuiven en zijn bepaalde andere investeringen uitgesteld, maar uiteindelijk werd de knoop doorgehakt. De nieuwe stellingen bieden 20% meer ruimte en de heftruck werd een reachtruck. Ergonomisch was het ook nog een groot voordeel, gezien de gunstigere op- en afstaphoogtes. Na levering verzorgde de leverancier een training. Van meet af aan was het een kwestie van "Waarom hebben we dit niet eerder gedaan". De overstap bevalt ons uitstekend.  

Reageer op dit artikel