blog

De lange reis richting RFID

Warehousing

De lange reis richting RFID
RFID Tour

Drie bedrijfsbezoeken, twee dagen met presentaties in een bus, twintig reisgenoten die elkaar in alle openheid vertellen wat hun plannen zijn. Hoe intensief kun je met een thema als RFID aan de slag gaan? Heel intensief heb ik mogen ervaren en het werd geen moment vervelend tijdens onze RFID Get Ready Tour.

 

RFID staat op het punt door te breken. Dat geluid klinkt al minstens een jaar of vijf. Maar de doorbraak is nog altijd aanstaande. Ook tijdens de RFID-tour van vorige week vroeg Raymond Cools van Media Logistics zich verbijsterd af waar we op wachten. ‘De techniek is er, standaarden zijn er en er is vraag. Waarom krijgen we RFID dan zo moeizaam van de grond?’

Wat de techniek betreft zijn er nog wel een paar issues. Daarover gingen de discussies in hoofdzaak. Want wat technisch gezien toepasbaar is, loopt toch nogal eens aan tegen grenzen van haalbaarheid. Jeff van Hek (AICC), reisleider tijdens deze tour, zocht ter voorbereiding om die reden bewust naar partners die de verschillende kanten van de medaille konden laten zien. De strategie van Metro, de praktijk van Toshiba, het onderzoek van NXP. Alles kwam voorbij in ruim twee dagen tijd. Tijdens de vele kilometers die onder de luxe touringcar voorbij schoten, legden nog veel meer partijen hun visie en plannen op tafel. Dat maakte de trip bijzonder en verrassend leerzaam voor alle deelnemers – gebruikers en aanbieders.

 

Stil staan op de afrit

Technologie laat zich niet altijd dwingen. Dat ondervond ook de buschauffeur. Bij een afrit aan de snelweg dook hij met grote snelheid de bocht in. De passagiers hadden al hun reflexen nodig om de blokjes kaas, glazen wijn en warme snacks op te vangen. Nog op de afrit kwam de bus tot volledige stilstand. Na een angstige minuut startte de motor weer en ging de reis verder. Wat was er gebeurd? De elektronica van de in alle opzichten luxueuze bus weigerde de vijfde versnelling vrij te geven. Een reset was nodig om weer op gang te komen.

Op RFID gebied reageert de technologie soms al even onvoorspelbaar. Readers lezen tags die ze niet moeten lezen, namelijk van een andere pallet. Een bijgesloten cd in de verpakking blokkeert de uitlezing van de tag. Reflecties afkomstig van een natte vloer zorgen voor verstoring. Juist daarom bouwen bedrijven uitgebreide testopstellingen op in hun eigen omgeving. Anderen ontwikkelen voor hun partners laboratoria om de praktijk zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen.

 

In de supply chain

Toch is technologie niet langer een blokkade. Dat blijkt wel uit de reacties van de gebruikers, die mee op reis waren. Hun zorg is hoe ze partijen elders in supply chain op hetzelfde spoor krijgen. Hoe ze hun businesscase rond kunnen rekenen. RFID zou meer moeten zijn dan de vervanger van de barcode, klonk het diverse keren op weg naar een volgende bestemming. De keten moet het doen. Naderhand volgt dan wel de verrekening van kosten en opbrengsten. Althans dat is te hopen.
 

De techniek leent zich voor het uitdenken van futuristische vergezichten. Dat werkt bijzonder inspirerend en maakt een inspannende tour van tweeënhalve dag heel goed verteerbaar. Maar desondanks bleef het praktisch gehalte van de informatie hoog. De focus lag op wat nu haalbaar is, waarmee nu geld verdiend kan worden, ook al zijn er nog vraagtekens genoeg. De eerste RFID-tour smaakt naar meer.

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel