blog

Vliegdekmagazijnen

Warehousing

Assemblage op oceaanstomers? Trendwatcher Adjiedj Bakas sloot het Jaarcongres Warehousing af met een vooruitblik op de toekomst van warehousing. Volgens hem wordt er hard gewerkt aan een nieuwe generatie vrachtschepen.

Vliegdekmagazijnen
aircraft carrier

Bakas noemde in totaal vier trends die de toekomst van warehousing zullen beïnvloeden. Wat me het meest is bijgebleven, is zijn voorspelling dat er allerlei activiteiten zullen plaatsvinden op die grote boten die nu tussen China en Europa heen en weer waren. Waarom pas wachten met waarde toevoegen tot de vracht in Europa is gearriveerd? Op de boot zelf is tijd genoeg om producten alvast in elkaar te zetten en de juiste stekkers en stickers te bevestigen. Die lading ligt daar toch maar niets te doen.

 

Vissersboten

Ik herinner me dat Ad van Goor een paar jaar geleden vertelde dat Nike onderzocht of het mogelijk was om aan boord te prepicken. Op dat soort momenten, ook nu weer, slaat mijn fantasie op hol. Ik krijg visioenen voor me van grote varende magazijnen. Schepen waarvan het ruim is ingericht als palletmagazijn, met stellingen die bestand zijn tegen flinke deining.

 

Helemaal nieuw is dit idee natuurlijk niet. Op vissersboten is het al langer gewoonte om de vers gevangen vis nog aan boord te verwerken, in te vriezen en op te stapelen op pallets. Aan wal rijdt een heftruck het schip binnen om de pallets te lossen. Er zijn zelfs rederijen die onderzoeken of ze een volledig automatisch palletmagazijn in het ruim kunnen installeren.

 

Internationale wateren

Wat op visserboten kan, moet natuurlijk ook op vrachtschepen kunnen. Een varend magazijn kan zelfs extra voordelen bieden. Stel je zo’n boot voor dat alleen op internationale wateren vaart: een mooier douane-entrepot kun je je niet voorstellen. De voordelen reiken nog verder. Op die internationale wateren gelden vast ook geen strenge arboregels of cao-akkoorden. Een Arbeidsinspectie is er niet. En Chinezen genoeg die er vast wel willen werken voor een paar euro per week.

 

Probleem is dat zo’n schip dan natuurlijk niet kan aanmeren in Rotterdam of Sjanghai. Dus heb je pendelboten nodig die met vracht heen en weer varen tussen de havens en die varende magazijnen. Of je moet heen en weer vliegen met vliegtuigen, maar dan is het wel noodzakelijk om die varende magazijnen uit te rusten als vliegdekschepen. Is dit nou allemaal fantasie of kan dit ooit werkelijkheid worden?

 

Reageer op dit artikel