blog

Trends in WMS: meten is weten

Warehousing

Trends in WMS: meten is weten

Dankzij technieken als barcodescanning en RF-communicatie wordt elke handeling van een magazijnmedewerker nauwkeurig in het WMS vastgelegd. Warehouse managers zijn steeds meer op zoek naar mogelijkheden om die schat aan informatie beter te gebruiken.

 

 

Trends in WMS

  1. Management informatie
  2. Labour management
  3. Value added logistics
  4. Software as a service
  5. Supply chain management

De hedendaagse warehouse manager wil steeds meer informatie. Of beter gezegd: hij wil de informatie op een fraaier presenteerblaadje voorgeschoteld krijgen. Wat is de bezettingsgraad in het magazijn? Welke leveranciers zorgen met hun late leveringen voor vertragingen in het proces? Zijn mijn snellopers nog steeds snellopers?

Steeds meer magazijnen en dc’s zoeken naar oplossingen om sneller en beter inzicht te krijgen in management informatie. Geen wonder dat veel WMS-leveranciers investeren in aanvullende tools hiervoor. Opvallend veel magazijnen schaffen zelfs specifieke business intelligence systemen aan: aparte tools waarmee gebruikers de beschikbare informatie in het WMS beter kunnen ontsluiten.

 

Labour management
Geen enkel magazijn is gebaat bij een tekort aan personeel. Te veel personeel is echter ook geen optie, aangezien de factor arbeid nog altijd de grootste kostenpost vormt. Daar komt bij dat bedrijven steeds sneller moeten inspelen op de steeds sneller veranderende vraag van de markt. Het wordt kortom steeds belangrijker én lastiger om het juiste aantal magazijnmedewerkers met de juiste vaardigheden op het juiste moment op de juiste plek in te zetten.

Gelukkig komen er steeds betere tools voor labour management beschikbaar. Tools waarmee gebruikers van minuut tot minuut kunnen volgen hoeveel werk er is verricht en hoeveel werk er nog wacht. Tools ook waarmee bedrijven adequaat de uit te voeren taken over de beschikbare medewerkers kunnen verdelen.

 

Value added logistics

Het pakken van artikelen uit een stelling en ze plaatsen op een pallet is vaak niet meer genoeg. In steeds meer magazijnen moeten die artikelen eerst nog een bewerking ondergaan. Medewerkers moeten een brochure taal toevoegen, specifieke software installeren of een speciaal cadeaupapiertje erbij zoeken. Soms moeten ze bepaalde componenten nog in elkaar zetten of kits met verschillende artikelen samenstellen. Magazijnmedewerkers voegen kortom steeds meer waarde toe aan artikelen

.
Dit soort activiteiten neemt alleen maar toe nu retourlogistiek steeds belangrijker wordt, zoals Nederland Distributieland in een recent rapport stelt. Artikelen die terugkomen, moeten immers worden gecontroleerd, getest, gerepareerd of gedemonteerd. Het organiseren van value added logistics en retourlogistiek vraagt extra vaardigheden van de warehouse manager.

 

Software op afstand
Waarom zou je zelf nog een server voor je warehouse management systeem aanschaffen? De communicatieverbindingen zijn tegenwoordig zo snel, dat de plek waar de software is geïnstalleerd nauwelijks nog van belang is. In andere sectoren hebben softwareleveranciers daarop ingespeeld door software niet meer als een product, maar als een dienst aan te bieden. ‘Software as a service’ heet dat, oftewel SAAS. Voor een bepaald bedrag per maand kan een bedrijf gebruik maken van een softwarepakket inclusief alle bijbehorende diensten. De gebruiker hoeft zelf niet te investeren in hardware, een applicatiemanager aan te stellen of updates uit te voeren. Ook in magazijnen en dc’s wint SAAS nu langzaam aan populariteit.

 

Kijk naar de keten
Er was een tijd dat het magazijn een volledig onafhankelijk opererend onderdeel van de supply chain was. Die tijd is voorbij. Gebeurtenissen buiten het magazijn kunnen immers van grote invloed zijn op de prestaties in het magazijn. Denk eens aan de containers uit China die maar niet in Rotterdam willen arriveren. Of die klant die niet langer één, maar drie keer per week beleverd wil krijgen. Warehouse managers dienen dus ook oog te hebben voor de rest van de keten. Softwareleveranciers spelen daarop in door hun WMS-oplossing steeds vaker te integreren met transport management en order management systemen. Op die manier ontstaan complete suites voor ‘supply chain execution’.

Enkele leveranciers bieden ook tools voor supply chain visibility. Deze tools verzamelen informatie uit onderliggende systemen zoals bijvoorbeeld de WMS’en van verschillende schakels uit de supply chain. Die informatie wordt zodanig gepresenteerd, dat problemen direct zichtbaar worden. Als een zending te laat vertrekt uit een warehouse, kan de volgende schakel in de keten daar alvast rekening mee houden. De planner kan in dat geval een ‘alert’ verwachten, zodat hij de planning kan bijstellen. In Nederland zijn nog maar weinig bedrijven bekend die een dergelijke tool gebruiken.

Reageer op dit artikel