blog

Manueel maakt gelukkig

Warehousing

“Terug naar een manueel bediend warehouse levert geld op.” Het leuke van een paneldiscussie is, dat er soms uitspraken klinken waardoor iedereen recht op zijn stoel gaat zitten. Wat krijgen we nou? Sluit het automatisch magazijn en laat een stel mensen voortaan het werk doen. Is dat de boodschap?

Manueel maakt gelukkig

Gisteren hielden we het Jaarcongres Warehousing. Als discussieleider van een forum hoop je altijd op een levendige discussie met pittige uitspraken. De uitspraak die prof. Jan Dul deed, was geleend uit een Canadees onderzoek. De achtergrond en argumentatie bleven een beetje schimmig, maar Dul, hoogleraar ergonomie aan de Erasmus, wilde de stelling wel verdedigen.

 

‘De toekomst zit niet in automatische systemen, omdat mensen in een dergelijke werkomgeving niet gelukkig worden. Dat heeft zijn weerslag op de organisatie. Een basisbehoefte van werknemers is dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun werk en op de omstandigheden waarin ze werken.’

 

Verbeterpotentieel benutten

Dul kreeg steun van mede forumlid Harry Gruben (Scania). De truckfabrikant sloot een automatisch magazijn om diverse redenen. Maar één daarvan was om het verbeterpotentieel van mensen beter te benutten volgens de Toyota filosofie. ‘Medewerkers zijn bovendien gelukkiger in een manueel magazijn, omdat ze meer zelf in de hand hebben.’

 

Het derde panellid was Bart Schoonderwoerd (Technische Unie). Zijn bedrijf installeert op dit moment een omvangrijk automatisch magazijnsysteem. Bart houdt van de nuancering. ‘Misschien trekt een automatisch magazijn het type medewerker, dat wat meer solistisch van aard is. Daar is op zich niets mis mee. Je hoort vaak dat manueel een stuk flexibeler is. Maar misschien is dat ook wel nodig, omdat er veel problemen zijn die je met een automatisch magazijn kunt voorkomen. Ik vraag me af of mensen daar gelukkig van worden.’

 

De waarheid ligt als altijd in het midden: goede balans tussen inzetten van mensen en automatiseren en mechaniseren waar dat zinvol is. Daar kon iedereen zich wel in vinden.

 

Eenvoudige werkzaamheden

In andere sessie die ik mocht leiden, ging het over het inzetten van Poolse en andere Oost-Europese medewerkers. ‘Daar speelt de hele discussie over meedenken en betrokkenheid niet’, zei Saskia Rosmalen (PE People). ‘Mensen komen om te werken en zoveel mogelijk geld te verdienen.’ Want het gaat uiteindelijk om eenvoudig, repeterend werk, dat blijkbaar toch moeilijk te automatiseren is (technisch of bedrijfseconomisch gezien). Een heel ander perspectief op arbeid, maar wel ontnuchterend.

 

Wat mij bij blijft – misschien klinkt dat een beetje simpel en allesbehalve opmerkelijk – is het volgende beeld. Naarmate de beschikbaarheid van mensen afneemt, verschuift de aandacht van het management van processen en systemen naar cultuur en welbevinden. Ik ben benieuwd of managers dat ook zo ervaren. Laat het weten.

Reageer op dit artikel