blog

Vraag naar moderne dc-ruimte blijft voorlopig stijgen

Warehousing

De logistieke sector is belangrijk voor de Nederlandse economie, maar tot voor kort wisten we eigenlijk niet goed hoeveel vierkante meter aan distributiecentra er in Nederland is. Deze vraag is nu beantwoord, want de onderzoeksafdeling van vastgoedontwikkelaar CB Richard Ellis heeft een database opgebouwd met alle moderne DC-ruimte in Nederland. In het onlangs verschenen rapport “Understanding logistics properties in the Netherlands” (2008) wordt een dwarsdoorsnede van de resultaten gegeven. Het belangrijkste resultaat is dat er in Nederland momenteel circa 19 miljoen vierkante meter aan moderne en courante distributiecentra aanwezig is. Deze moderne distributiecentra zijn tenminste 5.000 vierkante meter groot en hebben tenminste 1 laad/losdock per 1.500 vierkante meter.

Vraag naar moderne dc-ruimte blijft voorlopig stijgen
Klik op de afbeelding voor een vergroting

De mainports Rotterdam en Schiphol zijn uiteraard belangrijke vestigingsplaatsen voor moderne distributiecentra, en beide mainports hebben dan ook te maken met grote vraag van bedrijven en investeerders en een lage beschikbaarheid van DC-ruimte en land. In totaal is er in beide mainports zo’n 2,3 miljoen vierkante meter aan DC-ruimte gevestigd. Amsterdam is weliswaar geen mainport, maar kent met 0,8 miljoen vierkante meter toch ook een fors oppervlak aan DC-ruimte binnen de regionale grenzen. In het havengebied van Amsterdam zijn er bovendien nog mogelijkheden voor de bouw van nieuwe DC’s, alhoewel de vraag hiernaar beperkt is door de files en de relatief excentrische richting in het noorden van de Randstad.
 

Op de ranglijst van regionale inland hubs staat Tilburg nummer 1, met zo’n 1 miljoen vierkante meter DC-ruimte, terwijl Venlo met 0,83 miljoen vierkante meter nummer 2 staat en Eindhoven nummer 3 met 0,7 miljoen m2. Er is zowel vanuit bedrijven als investeerders nog steeds veel vraag naar DC-ruimte bij de twee koplopers, en beide gemeenten voeren een vestigingsbeleid om deze vraag te accommoderen. Opvallend is wel dat de regio West-Brabant een cluster van gemeenten kent, die bij elkaar bijna 2 miljoen vierkante meter aan moderne DC-ruimte kennen. Hiermee is deze regio in feite de inland hub met de meeste DC-ruimte in Nederland.  Enkele regio’s van het land, zoals Alphen/Waddinxveen, Utrecht en Tiel/Geldermalsen, zijn vooral in trek als locatie voor nationale distributiecentra.
 

Op dit moment is in de meeste logistieke hot spots de vraag naar moderne DC-ruimte groter dan het aanbod. Alleen in Roosendaal is er volgens CB Richard Ellis per direct moderne DC-ruimte te beschikking, terwijl daarnaast in Amsterdam, Moerdijk, Tiel-Geldermalsen, Veghel en Almere op korte termijn grond ter beschikking komt. Dit is nodig, want door de steeds hoger wordende dieselprijzen zal in nationale en Europese distributienetwerken het sneller dan voorheen interessanter worden om regionale DC’s bij te bouwen om zo op transportkosten te besparen. De hogere warehousingkosten worden dan meer dan gecompenseerd door de lagere transportkosten. De vraag naar moderne distributieruimte zal voorlopig dus nog wel blijven stijgen, en verschillende projectontwikkelaars anticiperen hier op door voor eigen risico DC-ruimte te bouwen.

Reageer op dit artikel