blog

Sonja Bakker in de logistiek

Warehousing

Vorig jaar was lean het toverwoord: slanker en efficiënter produceren. Door verdere optimalisatie zijn er minder calorieën nodig om toch alles goed te kunnen uitvoeren. Prachtig voer natuurlijk voor de APS-deskundigen, om dit te plannen met een goed wiskundig model en een doelstellingsfunctie. Bijvoorbeeld, een beladingsplanningspakket kan pallets of containers vaak 10 procent beter beladen.

Toch ben ik er met velen achter dat het niet alleen om efficiëntie gaat. Bij de belading bijvoorbeeld houd je vaak voor een adres een restpallet over, die je al dan niet kan combineren. De kracht is nu om de inzicht in belading direct aan de klant te geven bij het inboeken van de orderregels. Hij beslist dan zelf bij een restpallet om minder te bestellen of de bestelling aan te vullen met een snelloper.

Op een zelfde wijze kun je pieken en dalen in belevering voorkomen. Albert.nl gebruikt hiervoor piek- en daltarieven, zodat de consumenten zelf al de optimalisatie beïnvloeden. Wat dieper nadenkend over dit principe kun je dit ook toepassen bij ‘vendor managed inventory’: als je per klant het verwachte verbruikpatroon weet voor de komende periode en de minimum- en maximumvoorraad, dan kun je hieruit per klant berekenen wat de gewenste leverdagen en -tijden zijn met de bijbehorende volumes. Hiervoor is een goede balanceerfunctie nodig, die week- en seizoenspatronen probeert te nivelleren en door slimme geografische clustering de transportkosten minimaliseert. Deze methode wordt inmiddels toegepast in dranken- en gasdistributie en is zowel vanuit theoretisch als praktisch oogpunt waardevol, blijkens ook een Award-toekenning.

Moraal van dit verhaal: focus je niet alleen maar op de dagelijks minimalisatie van de calorieën, maar probeer ook je leven over een wat langere periode in balans te houden en pieken en dalen te vermijden. En dan blijft er natuurlijk altijd wel ruimte over voor een sas-dag op zijn tijd.

Reageer op dit artikel