blog

Botstruckjes

Warehousing

Botstruckjes

Nog even, en het is weer Koninginnedag. Dat betekent kermis in het dorp, althans in mijn dorp. Zo’n 25 tot 30 jaar geleden was ik niet weg te slaan van die kermis. Reden: de botsautootjes. Alle andere attracties konden me gestolen worden. Ik wilde het liefst de hele dag in die kleine autootjes met rondom bevestigde, enorm dikke, meeverende bumpers rijden. Niet het botsen was de sport, maar het ontwijken van die botsingen.

Aan die botsautootjes moest ik spontaan denken toen ik het aantal meldingen met heftruckongevallen zag. In 2007 is dat aantal opnieuw gestegen, voor het derde achtereenvolgende jaar. De belangrijkste oorzaak van de ongevallen: aanrijdingen. Aan maar liefst 80 van de 193 ongevallen lag een botsing met een heftruck ten grondslag.

 

Verkeersplan?

Wat kun je als logistiek manager of warehouse manager nu in hemelsnaam doen om aanrijdingen te voorkomen? Natuurlijk, je zou eens een verkeersplan kunnen opstellen. Dat betekent nadenken over de richting, aard en intensiteit van verkeersstromen. Kruisende wegen voorkomen. Eenrichtingswegen in drukke, maar smalle gangen. Gescheiden loop- en rijpaden in gangen waar zowel heftrucks als voetgangers komen. Haaientanden op de vloer schilderen.

 

Doorraggen

Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om kruisingen overzichtelijker te maken, bijvoorbeeld door die stapel pallets weg te halen. Je kunt spiegelbollen ophangen op plekken waar stellingen het zicht belemmeren. Je zou met je chauffeurs kunnen afspreken om te claxonneren als ze een gevaarlijk punt naderen. Zolang ze tenminste niet automatisch verwachten dat de collega’s dan wel in de remmen zullen knijpen, zodat ze zelf op volle snelheid kunnen doorraggen.

 

Als een heftrucktraining de chauffeurs niet helpt om meer bewustzijn te kweken, kun je technische maatregelen nemen. Monteer eens een schoksensor op een heftruck. Als na een botsing of noodstop iedereen in het magazijn en daarbuiten je heftruck hoort loeien, word je vanzelf iets voorzichtiger. Een andere optie is een andere instelling van de truck kiezen. Die truck wordt dan misschien iets minder snel, hij wordt ook een stuk zuiniger. Of monteer een snelheidsbegrenzer, kan ook.

 

Botsautoparcours

Wat echter het allerbeste helpt, is van het magazijn een botsautoparcours te maken. Monteer opstaande, stevige stalen randen van pakweg 15 centimeter hoogte langs alle stellingen en langs de muren. Breng rondom alle hef- en magazijntrucks een stevige rubberen bumper aan, ook op maximaal 15 centimeter hoogte. De hoeveelheid botsingen zal weliswaar toenemen, maar de gevolgen ervan zullen drastisch dalen. Bijkomend voordeel is dat het tekort aan heftruckchauffeurs snel zal zijn opgelost. Want zeg nou zelf, de hele dag in de botstruckjes wil toch elke knul?

Reageer op dit artikel