blog

Geen tijd voor flexibiliteit?

Warehousing

Bij het kleinste regenbuitje gedurende de avondspits staat onmiddellijk heel Nederland vast in de file. Een (niet zo) mooi voorbeeld van hoe een gebrek aan (weg)capaciteit leidt tot lange wachtrijen.

 

Een van de belangrijkste resultaten van de wachtrijtheorie is dat het verband tussen utilisatie (de verhouding tussen gebruikte capaciteit en beschikbare capaciteit) en de lengte van de wachtrij exponentieel is. Dat wil zeggen dat als de utilisatie dicht in de buurt van 1 komt de wachtrij zeer snel in lengte toeneemt. Een regenbui zorgt er voor dat de afstanden tussen de auto’s iets groter wordt, met andere woorden de capaciteit neemt iets af bij een gelijkblijvend aantal auto’s. De utilisatie stijgt dus iets en omdat we in Nederland al lang dicht bij maximale bezettingsgraad van 1 zitten, wordt dientengevolge de file gelijk een enorm stuk langer.

Laat ik een bruggetje van de weg naar uw agenda maken. Hoe vol zit die? Bent u, net als ik, al dicht bij de bezettingsgraad van 1? De meeste (logistieke) managers die ik spreek, zijn vreselijk druk en hebben zonder uitzondering een werkweek van minstens 50 uur. Als dat voor u geldt, hoe lang denkt u dat de file is die voor uw deur staat? Die wachtrij staat natuurlijk niet op de gang maar wel in uw agenda. Laat me raden: het kan vaak weken duren voordat men u kan spreken over een toch belangrijk onderwerp. Als u een afspraak wil maken met 3 andere managers dan is dat agenda-technisch bijna kansloos. Je kunt je afvragen of dat erg is. Mijns inziens hangt dat af van de vraag waarop u uw organisatie of afdeling wil managen. Als uw hoofddoelstelling lage kosten is, ga zo door. Een volledige bezettingsgraad is kostenefficiënt en u bent een dure kracht voor de organisatie die maar beter optimaal benut kan worden. Maar als u met uw organisatie flexibel wilt inspringen op allerlei gebeurtenissen dan moet u (veel) ruimte in de agenda vrijhouden. Anders heeft u geen tijd voor die broodnodige flexibiliteit.

Reageer op dit artikel