blog

De waanzin van staffeltarieven

Warehousing

De waanzin van staffeltarieven
Zendingsgrootte daalt: kleinere voorraden bij de klant en vaker leveren

Iedereen die werkt in de logistiek kent de staffeltarieven: verder = duurder en meer van hetzelfde = goedkoper. Uit een aantal steekproeven in de praktijk blijkt dat de zendingsgrootte de laatste jaren gestaag daalt: kleinere voorraden bij de klant, vaker leveren.

Nu lijkt dat mooi voor de logistiek dienstverlener, maar dat valt nogal eens tegen, zowel de logistiek dienstverlener als voor het milieu.

 

Praktijkvoorbeeld

U heeft een regio te beleveren met een aanrijafstand van 100 km en een dropafstand van 30 kilometer. Gemiddelde snelheid is 50 km/h, lossen = 15 minuten + 2 minuten per pallet. Kosten auto zijn 90 cent per km (all in) en 40 euro per uur lossen.

 

Stel dat u zestien pallets bezorgt, één pallet per zending. Dat betekent 200 km aan/afrijden, 450 km rijden tussen de stops en 270 minuten lossen. Kosten zijn dus 180 euro lossen en 585 euro kms, totaal 735 euro. Bij een een pallettarief van 32 euro verliest u 223 euro op deze (zware) rit.

 

Stel dat u zestien pallets bezorgt, twee pallets per zending. Dat betekent 200 km aan/afrijden, 210 km rijden tussen de stops en 136 minuten lossen. Kosten zijn dus 91 euro lossen en 369 euro kms, totaal 460 euro. Bij een twee-pallettarief van 30 euro verdient u 20 euro op deze nette rit.

 

Narekenen

De tarieven zijn gebaseerd op een situatie in de praktijk. Voor drie of vier pallets per zending kunt u het zelf wel berekenen maar de boodschap is duidelijk: pak de database van uw TMS en kijk eens heel goed wat u per opdrachtgever verdient, gebaseerd op aanrij-afstanden, drop-afstanden en uw staffeltarief. Het is zeer waarschijnlijk dat u bij een paar opdrachtgevers op korte termijn nog een gesprek wilt hebben. In het geval dat u het niet zo uit uw TMS kunt oplepelen, moet u het op papier maar eens in uw situatie narekenen. Er valt nog veel te verbeteren…

 

Reageer op dit artikel