blog

Wie beoordeelt het logistieke concept op veiligheid?

Warehousing

Veiligheid staat hoog in het vaandel. Veel bedrijven hebben een verantwoordelijke aangewezen die de veiligheid moet waarborgen. Veiligheid voorop!

Wie beoordeelt het logistieke concept op veiligheid?
Wie beoordeelt het logistieke concept op veiligheid?

Bij een grote producent van vloerdecoratie in Krommenie staat bij de ingang een bord waarop vermeld staat wie er verantwoordelijk is voor eenieders veiligheid. Er hangt namelijk een grote spiegel bij. Hierdoor weet je direct dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid. Dit helpt om het veiligheidsbewustzijn te verhogen want dat is vaak het grootste probleem. Maar waarom is het veiligheidbewustzijn dan zo laag? Het gaat toch om de eigen veiligheid?

 

Beperkende maatregelen

Om de veiligheid te waarborgen, worden veel procedures vastgelegd en worden er veel ‘labeltjes’ geplakt. Vaak zijn dit beperkende maatregelen. Men moet valbeschermingen, dragen, over het voetpad lopen, de loopdeur nemen in plaats van de heftruck doorgang enzovoorts. Veel medewerkers worden tevens geconfronteerd met een hoge productiviteitsdruk. Steeds vaker zijn er net te weinig medewerkers om alle pallets dagelijks de deur uit te krijgen. Maar als iedereen een tandje bijzet, komt het wel voor elkaar. Dat doet men dan ook. Juist op dit soort momenten werken veiligheidsmaatregelen belemmerend en beknellend en neemt men het dus ook niet zo nauw met de voorschriften. Vooral als de voormannen het zelf ook niet doen. En dan gaat het net fout. Gemotiveerde, hardwerkende medewerkers lopen vaak de grootste kans op ongelukken. Juist omdat het meestal goed gaat.

 

Ondanks alle mooie verhalen over veiligheid, is de productiviteit informeel vaak het belangrijkste, waarop men wordt beoordeeld. En met het opgestoken vingertje, worden de medewerkers er aan herinnerd dat ze alle veiligheidsprocedures goed in acht moeten nemen. Veiligheid begint daarom reeds bij de inrichting van het dc. Hier moeten duidelijke keuzes gemaakt worden voor productiviteit én veiligheid. Anders gaat dit later conflicteren.

 

Logistieke stromen

Op basis van de goederenstroom analyses worden de logistieke stromen vastgelegd en oplossingen bedacht. Het aantal vierkante meters en het aantal medewerkers dat nodig is om het proces goed te laten functioneren, moet worden geminimaliseerd. Dit om enerzijds de investering beperkt te houden; anderzijds om aan te tonen dat de investering zich terugverdiend door een hogere productiviteit. Toch moeten op dat moment de extra meters worden voorzien om voldoende brede gangpaden te creëren. En moet er ruimte worden gecreëerd om overzicht te houden. Hier moeten de analyses worden gemaakt van het aantal bewegingen op de transportpaden en moet er ruimte worden voorzien om deze efficiënt en veilig te verwerken. Maar ook wordt bepaald waar de medewerkers binnenkomen, koffie gaan drinken en hoe ze bij de acculaad plaatsen komen.

 

Waar, wat, en hoeveel

Geef daarom bij een logistieke lay-out altijd weer waar trucks rijden en hoeveel er rijden. Bereken op alle punten het aantal bewegingen per uur. Dat geeft al een indicatie van de drukte later, met de beperkingen van dien. Bepaal op basis van deze indicatie wat de breedte van de kruising of het pad moet zijn en hoe men het overzicht behoudt. Geef ook aan waar voetgangerspaden lopen. En zorg ervoor dat dit de kortste afstanden zijn. De mens heeft nu eenmaal de neiging om binnendoor te lopen.

 

Veiligheid tijdens ontwerpfase

Ieder nieuw concept moet wettelijk verplicht worden voorgelegd aan een deskundige, om het te toetsen op basis van Arbeidsomstandigheden en veiligheid. Dan ligt het ontwerp waarover men het intern eens is er helaas al. En op dat ontwerp is het budget gebaseerd. Vervolgens worden er in het kader van de veiligheid beperkingen en belemmeringen toegevoegd. Veiligheid begint daarom bij het ontwerp van het logistieke concept. Veiligheid en productiviteit staan elkaar niet in de weg en kunnen elkaar versterken. Dan moet je er echter wel op het juiste moment rekening mee houden. En dat is tijdens het ontwerp of de herinrichting van het logistiek concept. Dat wordt helaas alleen beoordeeld op basis van investeringen en productiviteit!

 

Veiligheid moet daarom een belangrijk beoordelingscriterium zijn bij de beoordeling van een logistiek concept. Het veiligheidsbewustzijn van de beoordelaars en beslissers moet daarom hoog zijn. Hoe kun je anders een hoog veiligheidsbewustzijn van je heftruck chauffeurs verwachten?

Reageer op dit artikel