blog

Logisticus en architect moeten sparringpartners zijn

Warehousing

Logisticus en architect moeten sparringpartners zijn
Logisticus en architect moeten sparringpartners zijn

In de bouw wordt van iedere euro 30 eurocent verprutst, verspild, onnodig aangebracht en de markt betaalt het. Deze verspilling vindt vooral plaats in de voorfase als onduidelijk is wat er gevraagd wordt. Als dit wordt voorkomen, dan kunnen er betere rendementen worden gemaakt met logistieke huisvesting, dat stelt expert Herman Bessels van Bessels Architekten.

Als je 4000 kg/m2 vloerbelasting vraagt en geleverd krijgt en 2500 kg/m2 vloerbelasting ook genoeg was, dan verspil je 1500kg/m2 aan investering. Dat klink vreemd maar komt oh zo vaak voor. Het probleem bij investeringen in de bouw is dat vaak wordt vergeten dat twintig maal vijf eurocent ook één euro is. Waarmee wel gezegd moet worden dat de winst niet zit in de grote getallen maar juist in de kleine cijfers.

 

Wiel opnieuw uitvinden

In de bouw is het nog steeds zo dat iedere keer het wiel opnieuw wordt uitgevonden zonder te kijken of we wel wielen nodig hebben. Een prachtig voorbeeld: in vrieshuizen met verrijdbare stellingen zijn prachtige systemen om de lampen aan en uit te doen. Er zijn echter ook systemen die met de verrijdbare stellingen meebewegen, waarbij de lampen gewoon aanblijven. Ze hoeven niet te starten, geven beter licht en je hebt veel minder lampen nodig.

 

Kritiekloos uitvoeren

Het is onvoorstelbaar hoeveel fouten er in de bouw gemaakt worden die zijn bedacht achter de tafel van de directeur en de architect en omdat niemand kritiek levert wordt het ook nog uitgevoerd ook. De beste adviseur is dan ook die adviseur die weet wat hij niet weet. Zodoende kun je met z’n allen zoeken naar een oplossing voor het probleem.

 

Teamwork

Bouwen is teamwork. Dat betekent dat je mensen nodig hebt die je de waarheid zeggen want papegaaien zijn de duurste beesten, roepen alles na en bedenken niets zelf. Wat wij bijvoorbeeld vaak in de praktijk zien, is dat hij die de huisadviseur was voor het Spaanse appartement ook de adviseur wordt voor een logistiek centrum. Met als gevolg verkeerde vloeren, veel stof en hoeken die uit de gebouwen gereden worden.

 

Verdiepen in gebruiker

Het verdiepen in de problemen van de gebruiker is een kunst op zich. Bouw je voor een verffabriek, foodfabriek of voor een droge waren distributeur. Maar ook voor een bedrijf met een geautomatiseerde invriesbunker met daarna een automatisch palletverzamelsysteem is het juist de kunst om met de expertise, opgedaan bij het ene bedrijf de specifieke problemen te kunnen onderkennen van het andere bedrijf.

 

Welke vloer?

Vloeren, een onderwerp oh zo moeilijk maar oh zo eenvoudig. Stof, scheuren craquelé en opgevreten worden door chemicaliën. Veel kan voorkomen worden als de goede vragen worden gesteld in de programmafase en het goede onderzoek gebeurt. Heel simpel: zet een vloermonster voor de helft in een potje warme chemicaliën. Neem slijtproeven en geef aan of stof wel of niet hinderlijk is.

De duurste magazijnen zijn die magazijnen die zijn ontworpen als een Zwitsers zakmes. Alles zit er aan, ze zien er prachtig uit, maar niets werkt en de winst schrijf je met een rode pen.

 

Kostenniveau

In de bouw wordt vaak vergeten dat textielfabrieken voor de eeuwigheid werden gebouwd. Magazijnen hebben de afschrijfsnelheid van een containerkist. Zorg dan als architect dat daarbij ook het kostenniveau past. Het kenmerk van een containerkist is dat het ding multifunctioneel is. Als je er niets meer mee kunt kun je er altijd nog studentenwoningen van maken zoals ze dat in Delft ook hebben gedaan.

In structuren denken

In de bouw van een logistiek pand moet meer in structuren worden gedacht dan in eenmalige oplossingen. Het hebben van een helikopterview is velen nog vreemd. De bouw is sterk aan verandering onderhevig. Vroeger moest en kon alles ter plekke bedacht en opgelost worden. De bouw wordt steeds meer een assemblagebedrijf, waarbij vooraf bedacht moet worden wat men wil. Dit betekent dat ook vooraf bedacht moet worden wat er mis kan gaan. In de auto-industrie bouw je een proefmodel, lost men de problemen op en daarna worden er een miljoen of meer exemplaren van gemaakt. In de bouw zijn het nog steeds enkele stuks. Het is enorm hoe snel de markt en de logistieke systemen veranderen. Iedereen kent wel de grote hallen die gebouwd zijn voor specifieke opdrachtgevers, die vaak bij de ingebruikname al bezig zijn om weer te vertrekken.

 

Klimaatverandering

Het klimaat gaat de architect de komende tijd veel werk opleveren. Veel magazijnen zullen het hemelwater dat nu al in zeer korte tijd naar beneden komt, niet kunnen verwerken. Gevolg schade en of instortingen. Vroeger zo’n vijftien jaar geleden bevatte een stortbui 300 liter water per seconde per ha. Nu is dat maar liefst 1400 liter per seconde per ha. (1400 liter is 1,4 m3). Een stortbui duurt nu maximaal 6 tot 8 minuten. Dit betekent voor een gebouw van 1 ha: 1,4m3x 60 sec x 6 min = 500 m3 water. Een belangrijk vraagstuk voor de bouwsector zal zijn de komende tijd: hoe bedenk je afvoersystemen die het vele water goed weet af te voeren in combinatie met de hagel die de afvoer verstopt.

Reageer op dit artikel