blog

Capaciteit: meer dan stellingen en trucks

Warehousing

Veel capaciteitsproblemen kunnen worden bestreden met wat logisch nadenken en nieuwe machines. Maar er is meer nodig. Anders kan het wel eens zijn dat er een dubbel budget nodig blijkt wanneer de bestellingen al zijn geplaatst en er geen weg terug meer is.

Capaciteit: meer dan stellingen en trucks
Meer dan stellingen en trucks

 

Door de jaren heen was de voedingsmiddelenfabriek behoorlijk gegroeid. De productie was inmiddels verspreid over diverse locaties en dat werkte niet efficiënt. De fabrikant vond een oplossing. Door het productieproces aan te passen en machines met een hogere capaciteit in te zetten, kon hij enkele processen samenvoegen op één locatie. Alleen de aan- en afvoerstromen vormden nog een probleem. Die waren zo volumineus dat er niet genoeg ruimte voor was.

Op de vakbeurs Logistica deed de fabrikant inspiratie op en vond de oplossing: het bredegangenmagazijn met reachtrucks zou een smallegangenmagazijn worden met combitrucks. Dat zou twee extra palletniveaus en extra gangen opleveren, juist voldoende om alle pallets op te slaan. De pallets konden vanaf de grondlocaties met een elektropallettruck worden opgepakt. Hiervoor was dan wel inductiegeleiding voor de combitrucks nodig in plaats van zijgeleiding, maar dit was voor de trucks geen probleem.

De fabrikant overdacht de oplossing van alle kanten. Het pand waar de pallets in stonden was voldoende hoog. En de vloer was heel vlak. De leverancier van de smallegangentruck had hem met klem gewezen op het belang daarvan, dus dat had hij goed bekeken. Nee, die vloer was vlak. Resoluut hakte de fabrikant de knoop door. Er kwam budget voor en de productie-engineer moest het maar uitwerken. En dat heeft hij gedaan…

De stellingen werden ingetekend en de puntlasten voor de vloer werden bepaald. De vloer bleek sterk genoeg, daar zorgde de wapening voor. Alleen zat deze tot vijf centimeter onder het vloeroppervlak. En omdat de inductiegeleiding sleuven nodig had van vijf centimeter diep, zou de wapening die geleiding verstoren. Er was wel een oplossing: de zijgeleiding. De pallets konden dan helaas niet met de elektropallettrucks uit de gangen worden gehaald, maar dat moest dan ook maar met de smallegangentrucks gebeuren. Er waren dan twee trucks extra nodig.

Dan de vloer. Die was inderdaad heel vlak – op het oog. Maar meting toonde wel degelijk oneffenheden aan. Deze konden met een epoxyvloer worden weggewerkt. Maar ja, er moest veel geld bij. En nog was de fabrikant er niet: de brandweer moest een oordeel vellen over het plan. Er bleek naast de daknet-sprinkler een in-rack sprinkler nodig. Men ging nu immers 13 meter hoog stapelen en dat overschreed de norm voor een daknet-sprinkler van 10,80 meter. Dit probleem werd technisch opgelost, hoewel ook die sprinklerkoppen wel duur waren.

Toen maakte de productie-engineer een nieuw kostenoverzicht. Twee extra trucks, de epoxyvloer en de extra sprinklerleiding – er was twee keer zoveel budget nodig. De tent stond op zijn kop. De kosten waren echter over tien jaar af te schrijven, dat maakte de overstap op smallegangentrucks toch voordelig. Het budget werd dus verdubbeld.

De fabrikant krabde zich eens achter de oren. Bij dit plan waren alle kosten gelukkig zichtbaar gemaakt voordat de bestellingen werden geplaatst. Het was in het bedrijf toch al vaker voorgekomen dat halverwege de uitvoering, als men niet meer terug kon, bleek dat het budget fors omhoog moest. In het vervolg moest het uitwerken van plannen voor vernieuwingen maar eens aan technische mensen worden overgelaten. Voordat er een beslissing werd genomen, besloot de fabrikant. En gelijk had hij.

Reageer op dit artikel