artikel

Zo verduurzaamt Desch Plantpak zijn interne transportvloot

Warehousing 260

Desch Plantpak uit Waalwijk heeft haar interne transportvloot vernieuwd. De leverancier van tuinbouwoplossingen  koos daarbij voor elektrische vorkheftrucks en een slim batterijsysteem.

Zo verduurzaamt Desch Plantpak zijn interne transportvloot

Desch Plantpak bedenkt en produceert oplossingen voor de professionele tuinbouw. Uit het aangeleverde granulaat worden folierollen gemaakt die naar een tussenopslag worden getransporteerd. Vanuit die tussenopslag worden de rollen op afroep naar de verschillende productie-eenheden gebracht, waar ze tot bloempotten, kweektrays of packs worden gevormd.

Zodra de afgewerkte producten op pallets zijn gestapeld en in folie zijn gewikkeld, worden de goederen via een pendelwagen naar het magazijn vervoerd, dat op een steenworp afstand ligt. Van daaruit worden de goederen geleverd aan klanten over de hele wereld.

transportvlootElektrische heftrucks

De leasecontracten van zowel de heftrucks op de productieafdeling als die van het magazijn liepen af, waardoor Desch op zoek moest gaan naar geschikte aanbieders van nieuwe interne transportoplossingen. Hoewel het bedrijf vertrouwde op LPG-trucks, is de gekozen voor elektrische heftrucks. “Niet alleen omwille van die emissies”, legt Bas Langenberg uit. Bas Langenberg, werkvoorbereider Technische Dienst: “De operationele kosten voor elektrische voertuigen zijn lager dan die voor verbranders. Bovendien zijn de heftrucks minder storingsgevoelig.”

De oplossing vond Desch bij UniCarriers, die in totaal twaalf nieuwe heftrucks leverde: drie elektrische TX3-heftrucks met een laadcapaciteit van 1,6 ton en twee DX-verbranders (1,8 ton en 3,2 ton) voor de productieafdeling, en zeven elektrische TX4-heftrucks van 1,6 ton voor het magazijn.

NexSys-batterijen

Op aanbeveling van UniCarriers en in samenwerking met batterijleverancier EnerSys koos Desch uiteindelijk voor de NexSys-batterijen. Net als de lithium-ionbatterijen maken de batterijen van 48 V / 625 Ah het mogelijk om tussentijds te laden. “Onze chauffeurs kunnen de heftrucks nu bijvoorbeeld tijdens hun koffiepauze opladen, zodat we de activiteiten gedurende de nodige uren transportvlootkunnen blijven voortzetten”, stelt Langenberg. Om (tussentijds) laden van de batterijen zo snel en eenvoudig mogelijk te laten verlopen, heeft UniCarriers de batterijstekker naar de op- en afstapzijde van de heftruck verplaatst.
Alle heftrucks worden voor een periode van 72 maanden geleased, inclusief een onderhoudscontract.

 

 

Reageer op dit artikel