artikel

F-35 distributiecentrum: ‘Zonder ketensamenwerking was het nooit gelukt’

Warehousing 1114

De ‘deal is done.’ Na twaalf jaar masseren, presenteren, overleggen maar bovenal hard knokken gaat Nederland alle reservedelen voor alle F-35 toestellen in Europa opslaan. Het gaat om opslag, verzending en het beheer van reservedelen van 500 F-35’s voor de komende decennia. Belangrijke sleutel tot dit succes: ketenregie. René de Koning van OneLogistics: “Die complexe materie kun je alleen gezamenlijk aanvliegen.”

F-35 distributiecentrum: ‘Zonder ketensamenwerking was het nooit gelukt’

Nederland gaat alle reservedelen voor alle F-35 toestellen in Europa opslaan en verdelen. Dat maakte het Amerikaanse ministerie van Defensie in augustus 2017 officieel bekend. Twee jaar na het grote nieuws en ruim drie jaar na de intentieovereenkomst, is het distributiecentrum een feit. Het dc op luchtmachtbasis Woensdrecht werd op 1 november officieel geopend onder toeziend oog van zo’n tweehonderd genodigden uit binnen- en buitenland, waaronder afgevaardigden van het Joint Program Office / Pentagon, Lockheed Martin en Pratt & Whitney.

Twaalf jaar knokken

De grote roerganger achter dit succes is René de Koning, ceo van OneLogistics. Hij is al sinds 2006 met de deal bezig. Eerst gecombineerd met zijn werk bij Road Air en later IJS Global en sinds 2015 full time onder de vlag van OneLogistics. “Er ging zoveel tijd inzitten. Om het idee te laten slagen, moest ik mij hier volledig op gaan focussen en dus mijn baan er voor opzeggen.”

 

Ultieme voorbeeld ketensamenwerking

Hoewel De Koning het gezicht is van de deal, bevestigt hij volmondig dat het F-35 programma niet toe te schrijven is aan een man of organisatie, maar het perfecte voorbeeld is van ketensamenwerking. “Omdat er zoveel partijen betrokken zijn bij het F-35 programma. Dat kun je alleen maar aansturen vanuit een centrale plek in Europa om de betaalbaarheid en de controle te garanderen.”

Zeventig Nederlandse bedrijven betrokken

De F-35 case vergt een breed pallet aan logistieke activiteiten. Denk aan: transport, freight forwarding, douane, compliance , lokale warehousing en lokaal support in Europa. De focus in Europa ligt op wegvervoer en luchtvracht en minder op zeevracht. Er zijn zeventig Nederlandse bedrijven bij het project betrokken. “Alle zeventig zijn inmiddels geactiveerd. Acht- negental zijn betrokken van de implementatie. De rest volgt wanneer het transport en de douane-technische afhandeling gaat groeien.”

Sleutel tot succes

Nederland telt vele initiatieven op het gebied van ketensamenwerking. Velen sneuvelen voortijdig of komen helemaal niet van de grond. Waarom OneLogistics er in geslaagd dit project wel tot een succes te maken, ligt volgens De Koning aan vastberadenheid: “We hebben doorzettingsvermogen getoond en we hadden een concreet programma. Het is een heel complex programma, omdat je te maken hebt met zeer gevoelige onderdelen en strikte Amerikaanse en Europese regelgeving. Die complexe materie kun je alleen gezamenlijk aanvliegen.”

 

Complete logistieke oplossing

Waarom Nederland andere Europese landen als Engeland en Italië aftroefden om de deal? “De Amerikanen vroegen een warehouse en wat we hebben aangeboden is een complete Europese, logistieke oplossing. De Amerikaanse overheid garandeert landen dat ze altijd en overal kunnen vliegen met de F-35. Dus je hebt een Europese logistieke oplossing nodig voor de wereldwijde spare parts poule. We hebben laten zien dat we het snappen.” Tot slot roemt hij de BV Nederland. Andere concurrerende landen hebben geen Topsector Logistiek zoals wij dat hebben. Het is ook een kwestie van Hollandse handelsgeest die te vergelijken is met de wijze waarop in de jaren 80 door een aantal grote bedrijven Nederland Distributie Land (NDL) is opgezet met als doel onze logistiek verkopen in het buitenland. Dit is nu een mooi voorbeeld van een moderne versie van Nederland Regieland.”

De deal is done. Hoe nu verder?

“Het warehouse is op 1 november geopend. We zijn nu in gesprek met Lockheed Martin (vliegtuigbouwer)en Pratt & Whitney (motorenbouwer) in gesprek om de komende zes maanden het aantal onderdelen de komende zes maanden te laten groeien. Vanuit Pratt&Whitney ligt de piek eind dit jaar begin volgend jaar omdat we de F135 motorenshop moet beleveren. Voor Lockheed Martin groeit het langzaam afhankelijk van het aantal vliegtuigen dat in Europa zal gaan vliegen. Zoals de Amerikaanse Luitenant Generaal Fick zei tijdens de opening: ”Jullie zijn twaalf jaar bezig, maar dit is eigenlijk pas de start.”

Bekijk het  online magazine over ketensamenwerking

Reageer op dit artikel