artikel

UPS nieuwste superhub in Eindhoven: alle ins en outs

Warehousing 1602

UPS investeert sinds enkele jaren miljarden in zijn Europese sorteernetwerk. Nederland wordt niet overgeslagen. In diverse steden zijn nieuwe sorteercentra verrezen of gemoderniseerd. Het paradepaardje staat sinds kort in Eindhoven. Het Amerikaanse pakketbedrijf heeft in de lichtstad een nieuw megasorteercentrum geopend. Qua omvang is dit het grootste sorteercentrum voor het bedrijf in Nederland. De grootte is echter niet wat het meeste opvalt. Blikvanger is de sorteermachine en de bijbehorende sorteercapaciteit. De grootste investering van UPS ooit in Europa is onderdeel van een groter, pan-Europees groeiplan.

UPS nieuwste superhub in Eindhoven: alle ins en outs

Het magische getal voor de nieuwe superhub van UPS is 29.000. Niet alleen het aantal vierkante meter grondoppervlakte bedraagt 29.000. Misschien nog wel belangrijker is de sorteercapaciteit; die bedraagt eveneens 29.000. Per uur wel te verstaan. Snelheid, betrouwbaarheid en toewijding. Met die drie kernwoorden opende UPS medio juni zijn nieuwste sorteercentrum. In Eindhoven heeft de Amerikaanse pakketreus zijn nieuwste superhub in gebruik genomen. Pal naast mondiale concurrent DHL hebben de Amerikanen een geavanceerd nieuw onderkomen neergezet. De pakketgigant heeft zijn twee verouderde sorteercentra aan de overkant van het nieuwe pand ingeruild voor een moderne geautomatiseerde variant. De totale investeringskosten bedragen 130 miljoen euro.

De keuze voor Eindhoven

Dat UPS voor Eindhoven heeft gekozen als vestigingsplaats voor zijn nieuwste superhub is geen toeval. Eindhoven is een strategische locatie in een regio waar meerdere industrieën gehuisvest zijn, waaronder hightech en gezondheidszorg. Naast de aanwezigheid van grote hightech bedrijven, ligt de stad gunstig ten opzichte van de airhub in Keulen. Hiermee is de vestiging niet alleen een belangrijke transithub voor Noordwest-Europa, maar voor het hele Europese continent. De Eindhovense hub is onderdeel van een 2 miljard dollar tellend investeringsplan in Europa dat moet leiden tot organische groei. Organische groei in Europa heeft de prioriteit boven acquisitie. Een strategie die is geïmplementeerd nadat UPS er niet in slaagde TNT over te nemen in 2013. De Europese Commissie stak een stokje voor de overname omdat ze bang was dat UPS te machtig zou worden.

 

 

Organische groeistrategie

Een belangrijk doel van de nieuwe strategie van UPS is het ‘cross border transport’ versnellen door het ‘ground transport’ te verbeteren. UPS tracht dat te doen door meer hubs in te bouwen op het Europese continent. Zo werd recent nog een groot sorteercentrum bij Parijs geopend. Ook de nieuwe Eindhovense hub speelt een belangrijke rol in die strategie.
Nando Cesarone, directeur UPS International: “We zijn optimistisch over de toekomst van Europa, en met name voor de kleinere en middelgrote bedrijven die grensoverschrijdend willen verzenden, hebben we ons Europese netwerk versneld. Mede door de nieuwe superhub kunnen we 80 procent van Europa binnen 48 uur bedienen.” De twee oude sorteercentra waren te klein en de capaciteit te laag, verklaart UPS de nieuwbouw. De oppervlakte is dan ook ruim toegenomen.

Capaciteit per uur

De grootste winst zit hem echter in de efficiëntie. Het sorteercentrum (ingericht door Vanderlande) blinkt niet per se uit in aantal vierkante meters, maar vooral in capaciteit en automatiseringsoplossingen. Capaciteit die nodig is om de sterk groeiende e-commerce te kunnen blijven faciliteren en de kernwoorden snelheid en betrouwbaarheid nu en in de toekomst te waarborgen, aldus het UPS-management. Kon UPS in de oude locaties samen 8.000 a 10.000 pakketten per uur verwerken; in de nieuwe hub kan het bedrijf 29.000 pakketten per uur verwerken. Indien noodzakelijk kan dit aantal worden opgeschroefd naar 40.000 pakketten per uur. Zo ver is het nog niet. Voorlopig volstaan de hierboven genoemde 29.000 stuks.

 

Expansiedrang UPS

De Eindhovense superhub is de laatste in een lange reeks van investeringen in Nederland, die onderdeel uitmaakt van het 2 miljard dollar tellende investeringsplan van UPS in Europa. Zo opende UPS sinds 2016 nieuwe sorteercentra in Heerenveen, Schiphol en Utrecht. Ook breidde het zijn healthcare-campus uit in Roermond en Venlo, en recent nog het sorteercentrum in Rotterdam.

 

Sorteermachine

De aanpassingen beginnen al bij de inbound. Het nieuwe sorteercentrum beschikt over dertig inbound docks. Ieder dock beschikt over een rollenbaansysteem dat tot in de vrachtwagen kan worden gebracht, waarna de pakketten handmatig worden gelost op de conveyor. Het lossen van de pakketten is onveranderd spierballenwerk gebleven. Wel kan indien nodig een rollerbaan tot in de trailer worden gemanoeuvreerd. Het voordeel hiervan is snelheid en flexibiliteit. De conveyor is geschikt voor iedere truck, zonder dat daar extra systemen voor nodig zijn. De rollenbaan kan indien nodig in hoogte en lengte worden aangepast. Na deze eerste stap worden de pakketten naar de sorteermachine getransporteerd. Alle volumes worden uitgeladen op een primaire sorteerbaan, waarna de keuze wordt gemaakt (dit gebeurt automatisch op basis van onder meer de dimensie van het pakket) voor een volgende stap in het proces: de zogenaamde secundaire lijn. De verdeling van de pakketten zorgt voor sorteerflexibiliteit.

 

ups

 

Twee soorten conveyors

Om de flexibiliteit verder te vergroten maakt UPS gebruik van singulated conveyors en bulk conveyors. De singulated conveyors – UPS heeft er drie in Eindhoven – transformeren een bulkstroom van pakketten naar een flow waarbij elk pakket uniform is gescheiden en met voldoende afstand tot elkaar. Dit leidt tot minder scanfouten, omdat op deze manier ieder pakket goed kan worden gescand. Ook zorgt het voor minder schade omdat het systeem er voor zorgt dat de pakketten niet tegen elkaar aan komen. Wanneer meer snelheid is gewenst of simpelweg de pakkettenbulk te groot is, kan UPS overschakelen op twee bulk conveyors. Het systeem is onder meer uitgerust met 360 graden scanners (Sick), waardoor nagenoeg geen barcode meer wordt gemist.

 

 

Investeringen in Nederland door UPS

De hub in Eindhoven is onderdeel van het 2 miljard dollar tellende investeringsplan van het bedrijf in Europa. Een plan dat vijf jaar duurt en in 2020 stopt. Het idee: organisch groeien door een goed netwerk. Nando Cesarone, president van UPS Europe: “We zijn optimistisch over de toekomst van Europa, en met kleine en middelgrote bedrijven die grensoverschrijdend willen verzenden, hebben we ons Europese netwerk versneld.” In 2018 opende UPS nog een grote hub bij Parijs. In Nederland is ook flink vernieuwd. In 2016 heeft UPS een nieuw sorteercentrum in Hoofddorp geopend. Hetzelfde jaar opende UPS een nieuw healthcare-dc in Roermond. In 2015 verrees in Heerenveen een 4.000 vierkante meter groot dc en een healthcare-dc op Schiphol. In Schiedam heeft het Amerikaanse bedrijf dit jaar zijn sorteercapaciteit uitgebreid met 30 procent; de investeringskosten bedragen ruim 5 miljoen euro. UPS heeft op dit moment 16 distributiecentra in Nederland.

 

 

Shutes

Nadat de pakketten hun ‘loop’ door het sorteercentrum hebben gemaakt, komen ze uit bij een van de 110 uitsorteerbanen, zogenoemde shutes. Hier worden de pakketten rechtstreeks op postcode gesorteerd, veelal in zakken. Wanneer de zak vol zit, gaat er een seintje, waarna de zak handmatig wordt verwijderd, gesealed, gelabeld en richting de outbound gestuurd. Rolcontainers worden ook gebruikt, onder meer voor de grotere, zwaardere pakketten. Ruim 90 procent van alle pakketten gaat over de automatische sorteerlijnen en shutes. De rest betreft ‘uglies’. Deze producten passen vanwege het formaat of gewicht niet op de lijn en worden manueel afgehandeld.

 

 

ups

 

Opleiden personeel

Een nieuwe, meer geautomatiseerde werkwijze, betekent ook andere expertises en een nieuwe cultuur. Dat is een grote uitdaging voor UPS. Hoe het beste uit de machines te halen, is nu belangrijk. Dat vraagt om andere expertises; dan heb je meer operator-achtige functies nodig, erkent Cesarone. Over hoeveel banen de nieuwe vestiging precies oplevert, doet UPS een beetje schimmig. Exacte aantallen wil het bedrijf niet geven. Eerder werd een aantal van 200 genoemd. Wat wel duidelijk is, is dat UPS zijn personeelsbestand nog niet op orde heeft. Op het berichtenbord hangen diverse oproepen om personeel aan te dragen in ruil voor een aanbrengpremie.

 

Andere partijen staan ook niet stilUPS is niet de enige partij die flink investeert in zijn Europese netwerk. De vijf grootste pakketdistributeurs in Nederland zijn volop bezig met de bouw van nieuwe sorteercentra in Nederland. PostNL opent dit jaar drie nieuwe pakkettensorteercentra in Nederland. Almere is de eerste opening van dit jaar, in het najaar volgen Dordrecht en Tilburg. DPD opende in april 2019 in Oisterwijk een nieuw Europees megasorteercentrum met een capaciteit van 50.000 pakketten per uur. DHL Parcel legt de laatste hand aan een groot e-commerce sorteercentrum in Zaltbommel. De kosten bedragen 84 miljoen euro, de sorteercapaciteit bedraagt 40.000 pakketten per uur. GLS bouwt een nieuw sorteercentrum in Amsterdam. Belangrijkste aanleiding van de expansiedrift van de pakketreuzen is de alsmaar toenemende e-commerce.

 

Reageer op dit artikel