artikel

Multiclient campus zorgt voor XXL-groei DSV Solutions

Warehousing 2301

Logistiek dienstverlener DSV Solutions was in 2008 de allereerste bewoner op bedrijventerrein Trade Port Noord in Venlo. In tien jaar tijd breidde de Deense logistieke gigant – mede door de komst van twee grote Amerikaanse sportlabels – zijn imperium in de logistieke hotspot nummer 2 van Nederland gestaag uit naar een multi-user campus. Met de recente opening van ‘Venlo 4’ heeft de campus nu een omvang van 220.000 vierkante meter. Daarmee is de uitbreidingshonger van DSV nog niet gestild.

Multiclient campus zorgt voor XXL-groei DSV Solutions
In tien jaar tijd breidde DSV Solutions zijn imperium op Trade Port Noord in Venlo gestaag uit naar een imposante multi-user campus die met de recente opening van ‘Venlo 4’ een totale omvang heeft van 220.000 vierkante meter. Foto's: Bert Jansen

De eerste aanzet voor de campus werd elf jaar geleden gegeven toen DSV Solutions – kort na de overname in 2006 van het befaamde Venlose transportbedrijf Frans Maas – het eerste distributiecentrum ‘Venlo 1’ opende op het toen nog maagdelijk lege bedrijventerrein Trade Port Noord. Dit XXL-dc met 60.000 vierkant meter magazijnruimte was met deze omvang zijn tijd al ver vooruit. Dit dc werd al snel het domein van het in Europa toen nog relatief onbekende Amerikaanse sportmerk Under Armour dat is uitgegroeid tot een populair sportfashionlabel. Daarnaast maakt klant van het eerste uur Océ nog altijd gebruik van dit pand.
Daar bleef het niet bij voor de Deense logistiek dienstverlener want drie jaar later volgde middenin de crisis de ingebruikname van een distributiecentrum 30.000 vierkante meter voor megaklant Nutricia Advanced Medical Nutrition (NAMN). Voor deze dochter van het Danone-concern verricht DSV Solutions de warehousing en logistiek van medische voedingsproducten in West-Europa.

Meest uiteenlopende klanten

Met een aantrekkende economie en de opbloeiende e-commerce markt volgde in 2015 ‘Venlo 3’ die eveneens 30.000 vierkante meter groot is. “Dit is een echte multi-user dc waar we de logistiek doen voor verschillende klanten waarvan een groot deel dedicated is ingericht voor een hip Amerikaans schoenenmerk. De rest is voor uiteenlopende klanten variërend van een leverancier van kinderwagens tot en met een bekend huisdierenartikelen merk”, legt Remco Innemee, DSV Solutions senior directeur Zuid-Oost Nederland, uit tijdens een rondgang door de laatste uitbreiding die in begin mei feestelijk werd geopend, maar eigenlijk al volledig operationeel is sinds augustus vorig jaar.

Sportlabels stuwen groei

De explosieve groei die veel klanten van DSV Solutions doormaken volgens Innemee de reden dat er al snel ruimtegebrek ontstond in ‘Venlo 1’. “Noodgedwongen hebben we toen zelfs voorraad bij collega’s aan de overkant moeten onderbrengen. Dat zorgde ervoor dat we nieuwbouw plannen zijn gaan maken voor ‘Venlo 4’.”
Wat ook meespeelde, is dat in een andere vestigingslocatie van DSV Solutions – in Venray – de groei van een ander sportmerk, New Balance, op termijn niet meer zou kunnen bijbenen. “Dit sportmerk groeit hard vooral ook omdat er iedere keer een land (de volledige EMEA-regio op dit moment, red.) wordt toegevoegd, waar wij vervolgens het volledige logistieke proces doen.”

Remco Innemee, DSV Solutions senior directeur Zuid-Oost Nederland: “Het is een uitdaging om al onze aan boord te houden want hier om ons heen zijn logistiek dienstverleners en verladers actief zijn die met eenzelfde hoeveelheid mensen werken.”

Venlo 4 in een jaar gebouwd

Voor de nieuwbouw van de laatste uitbreiding kocht DSV in 2017 een kavel van 140.000 vierkante meter op Trade Port Noord. De gemeente Venlo kon opgelucht adem halen want de bewuste grond was ooit gereserveerd door het Japanse Canon dat op deze locatie een grote tonerfabriek wilde bouwen, die er nooit is gekomen. In september 2017 startte de logistiek dienstverlener met de bouw van dit 83.000 vierkante meter grote mega-distributiecentrum dat in nog geen jaar tijd uit de grond is gestampt. Innemee: “Als onderdeel van dit bouwproject hebben we naast dit dc een stuk grond er bij gekocht om een parkeerfaciliteit met meer dan 500 parkeerplaatsen te realiseren dat is gepositioneerd in de lengte van het ‘Venlo 4’-pand.”

Investeren in magazijnautomatisering

Het pand – met ook nog eens een mezzanine van 19.000 vierkante meter – meet 200 bij 400 meter. “Over de lengte ligt de voorraad van onze grootste klant: New Balance. We zijn hierover nog in onderhandeling met zowel de klant als leverancier. Uiteindelijk is het wel zo dat we met elkaar moeten investeren op het gebied van automatisering.”
De andere kant van het pand is gereserveerd voor bekende Scandinavische merken als Thüle met skiboxen en kinderwagens en Stokke (producent van de bekende Tripp Trapp stoelen, red.). “Daarmee zit ook dit pand weer zo goed als vol”, zegt Innemee die hieraan toevoegt dat DSV op de campus op dit moment de warehousing activiteiten verricht voor rond de vijftien klanten.

Twee ADR-compartimenten

Bijzonder in het pand zijn volgens de DSV-directeur de twee kleine ADR-compartimenten van beide 1.750 vierkante meter op de bovenverdieping die ook vergaand gemechaniseerd worden. “Een van deze compartimenten wordt inmiddels in gebruik is door een parfum fabrikant. Deze ruimte gaan we volop mechaniseren met een pick en put to light orderpicksysteem en een automatische verpakkingsstraat. Dat doen we omdat het hier gaat om een relatief kleine klant met daarentegen wel een hoge doorloop aan volume.”
In het nieuwe dc heeft de logistiek dienstverlener nog zo’n 10.000 vierkante meter opslagcapaciteit beschikbaar. “Dat komt mede doordat klanten hun voorraden nu aan het inkrimpen zijn. Dat komt omdat ze heel hard zijn gegroeid en nu een pas op de plaats maken om even te kijken wat er allemaal aan dode voorraad staat. Daardoor creëren wij weer meer ruimte. ”

 

Standaard menu voor automatiseringsoplossingen
DSV Solutions – op plaats 2 in de laatste editie van Top 100 Logistiek Dienstverleners – is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een menukaart voor standaard automatiseringsoplossingen. Daarmee kunnen volgens Innemee DSV Solutions vestigingen wereldwijd straks letterlijk een kant-en-klare oplossing bestellen. “In zo’n oplossing is bijvoorbeeld de EDI-integratie al ontwikkeld. In de basis kun je dan met de gekozen oplossingen verdere stappen zetten, variërend van verpakkingslijnen en pick-to-light oplossingen. Wat we hier in Venlo al doen, worden bijvoorbeeld standaardoplossingen binnen onze organisatie wereldwijd. Voordeel van zo’n menu is dat oplossing heel snel geïmplementeerd kunnen worden, waarbij natuurlijk de investering staat of valt met de afspraken en contracten met de verschillende klanten.”
Vergaand automatiseren heeft, zo stelt de DSV Solutions directeur, alleen zin als afspraken en investeringen met klanten worden gedaan voor de langere termijn. “Als dat eenmaal rond is, is de volgende stap het ontwikkelen van een concept, waar we als logistiek dienstverlener de voorraad van vergelijkbare klanten in de bewuste mechanisatie uiteindelijk kunnen onderbrengen.”

Veranderingen doorvoeren in Venlo

Innemee is na een periode als regiodirecteur Zuidwest-Nederland voor DSV Solutions sinds 2,5 jaar als senior directeur Nederland eindverantwoordelijk voor de mega-operatie van de logistiek dienstverlener in de logistieke hotspot nummer twee van Nederland. Hij stelt dat zijn overstap mede kwam omdat er ‘een en ander veranderd moest worden in Venlo’. “Dat kwam door wisselingen in het team hier in Venlo en de ontwikkelingen rondom deze nieuwbouw. Ook waren er plannen voor een mechaniseringsproject dat uiteindelijk niet door is gegaan. Dat was destijds een goede beslissing maar in een volgende fase willen we zoals gezegd weer kijken hoe we processen kunnen automatiseren.”

Personeel behouden grote uitdaging

Daarvoor zijn uiteenlopende redenen aan te voeren. Innemee: “Deels heeft dat te maken met het schommelende volume van een aantal klanten van ons dat geautomatiseerd beter te verwerken is en aan de andere kant speelt de arbeidsmarkt een rol want we moeten met hetzelfde aantal mensen wel meer volume verwerken.” Dat werk wordt iedere dag door 850 tot 1.000 mensen verspreid over de campus van DSV Solutions verricht. “Het is een uitdaging om al die mensen aan boord te houden want hier om ons heen zijn logistiek dienstverleners en verladers actief zijn die met eenzelfde hoeveelheid mensen werken. Daarom werken we met verschillende uitzendpartners die ook actief zijn voor onze buren. We proberen daarin samen te werken want we kunnen mensen hier beter op deze kleine vierkante kilometer houden in plaats van ze kwijt te raken. Daarin slagen we steeds beter ondanks dat hier op Trade Port Noord een aantal partijen actief zijn die elkaar cyclisch versterken.” Daardoor is het lastig is om mensen uit te wisselen omdat pieken van de verschillende bedrijven op dit bedrijventerrein nagenoeg gelijk lopen. “Dat speelt met name in de fashion en daar zijn op dit bedrijventerrein veel partijen actief in denk aan grote partijen als XPO Logistics (H&M, red.), Michael Kors en PvH.”

Verleggen van cut off tijden

Logistieke hotspot Venlo is desalniettemin bij uitstek een interessant uitvalsbasis voor (fashion) e-commerce bedrijven vanwege de directe nabijheid van de grote sorteerdraaischijven van DHL en UPS op de vliegvelden van Aken en Keulen. “Daardoor kunnen we de cut off tijden aanzienlijk verleggen. Wat deze locatie ook aantrekkelijk maakt is dat PostNL hier afgelopen december een nieuw sorteercentrum heeft geopend.”
In de multi-client warehouses van deze grote omvang is het volgens Innemee vooral een uitdaging om de business-to-business en business-to-consumer stromen in goede banen te leiden. “De eerste stroom blijft voor ons nog altijd het grootste omdat het hier gaat om grote volumes met volle dozen in tegenstelling tot e-commerce waar het over het algemeen gaat om relatief kleine orders. Wij hebben deze beide processen in het pickproces bewust van elkaar gescheiden omdat het hier gaat om veel ander soortige volumes en verschillende cut off tijden.”

‘Verdozing’ geen invloed plannen

Innemee verwacht dat ook de laatste nieuwbouw dit jaar al aan zijn plafond komt te zitten qua beschikbare opslagruimte. “In deze nieuwbouw is nog ruimte voor één of twee klanten.” Een eventuele nieuwe uitbreiding van DSV Solutions op Trade Port Noord wordt echter lastig want de nog beschikbare ruimte is schaars. Het begint dus krap te worden want ook onze buurman (VidaXL, red.) wil weer fors gaan uitbreiden. Daarbij komt dat de ‘verdozing’ discussie ook zijn invloed gaat krijgen op verdere uitbreidingsmogelijkheden alhoewel Trade Port Noord binnen deze hele discussie wordt beschouwd als een schoolvoorbeeld van hoe het wel moet.” Verdozing of niet het is des DSV’s volgens Innemee dat er altijd verder wordt gekeken naar de realisatie van een volgend pand. “Dat kan hier zijn of we gaan verder zoeken in deze regio.”

Lees ook: Overnamegolf overspoelt logistieke dienstverleners: namen en verklaringen

Download whitepaper + poster

Lees meer over de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019 in de whitepaper met daarin:

  • Alles over de totstandkoming van de jaarlijkse lijst
  • De analyse van de belangrijkste veranderingen
  • Een infographic van de resultaten van het marktonderzoek
  • De Top 25 uitgelicht: Waarom zijn deze 25 bedrijven de grootste?
  • Als bijlage de online download van de poster met de mogelijkheid om een papieren exemplaar aan te vragen

 

Reageer op dit artikel