artikel

Altrex vindt heftruck oplossing voor lange lasten

Warehousing 964

Lange lasten veilig wegzetten op grote hoogte vraagt nogal wat, van de mensen in het magazijn, maar ook van het heftruckmaterieel. Altrex in Zwolle vond de oplossing bij UniCarriers en dat is niet voor het eerst.

Altrex vindt heftruck oplossing voor lange lasten

Het gaat bij Altrex om meerdere activiteiten: het laden en lossen van die vrachtwagens, het bevoorraden van de productielijnen en de in- en uitslag in het warehouse. Overal is passend intern transportmaterieel onmisbaar. Bij de fabrikant van trappen ligt de lat hoog. Als geen ander weet Altrex wat nodig is om veilig en efficiënt op de hoogte te kunnen werken. Voor de heftrucks is UniCarriers al bijna twintig jaar de vaste partner, die in staat is om aan de specifieke inzeteisen te voldoen.
“Ze kennen onze processen en producten, denken proactief met ons mee en komen met oplossingen die optimaal zijn afgestemd op onze inzet”, aldus Elvert Lusseveld, teamleider planning & magazijn bij Altrex.

Lange lasten tot zes meterheftrucks

Voor de handling van die lange lasten leverde UniCarriers drie vierweg reachtrucks, type UFW en UFS. In een vloeiende beweging wisselen de trucks van rijrichting, zodat ze gemakkelijk door de gangpaden kunnen manoeuvreren en de goederen tot ongekende hoogtes kunnen in- en uitslaan. Veel trucks komen niet verder dan een afzethoogte van maximaal 9,60 meter, de UniCarriers trucks gaan tot 10,50 meter.
“De inzet hier is anders dan gebruikelijk”, legt magazijncoördinator Jan Lokhorst uit. “De lengte van een last varieert enorm en loopt op tot zo’n zes meter voor bijvoorbeeld bordestrappen, loopbruggen of ladders. Incidenteel zijn de lasten zelfs nóg langer. Dan kun je met een standaard hef- of magazijntruck nauwelijks uit de voeten. Het restdraagvermogen is op die hoogte nog steeds 500 kilo. Voor ons is dat ruim voldoende, aangezien een last gemiddeld 400 kilo weegt.”

Dubbele camera’s op alle trucks

Naast de vierweg reachtrucks leverde UniCarriers twee ‘gewone’ reachtrucks, met een draagvermogen van 2 ton en een hefhoogte van 10,20 meter. Om de lasten ook op hoogte veilig te kunnen handlen, zijn alle reachtrucks voorzien van twee camera’s. Deze zijn onder het vorkenbord gemonteerd en kijken kruiselings naar voren.
“Zo houden we optimaal zicht en kunnen de lasten veilig worden weggezet”, zegt Lokhorst. Het beeld van beide camera’s is haarscherp te zien op twee kleurenmonitors in de cabine van de truck.

Afgestemd op specifieke inzet

Voor de bevoorrading van de productielijnen vertrouwt Altrex onder meer op vier stapelaars, drie met een hefcapaciteit van 1,6 ton en één met een draagvermogen van 2 ton. Het intern transport van de orders op de expeditievloer wordt verzorgd door diverse pallettrucks, waarvan de meest recente, (type PMR200) is voorzien van extra lange vorken. “Onze orders worden steeds groter en zwaarder. Dan biedt zo’n lange palletwagen absoluut uitkomst. Ook de stapelaars zijn handig op de fabrieksvloer, doordat ze kunnen worden ingezet als zowel intern transportmiddel en als mobiel werkplatform. Op de vloer kunnen we daardoor makkelijker pallets op een ergonomische werkhoogte brengen”, vertelt Lusseveld. “De hele vloot is optimaal afgestemd op onze specifieke inzet. Dat biedt volop voordelen, elke dag weer.”
Ook over de service van UniCarriers is Lusseveld te spreken. We hebben een vaste monteur, die hier al jaren komt. Hij weet uiteraard alles van de trucks, maar kent ook ons bedrijf, onze inzet en onze mensen. En dat is heel plezierig werken.”

Breed afzetgebied

Altrex heeft een uitgebreid assortiment trappen, ladders, steigers, hangbruggen en maatwerkoplossingen voorziet de specialist in klimmaterieel groothandelaren, doe-het-zelf-bedrijven, importeurs en eindgebruikers in meer dan 65 landen van de juiste, kwalitatieve oplossing. Het overgrote deel van de producten wordt geproduceerd in Zwolle, waar jaarlijks zo’n 90.000 vierkante meter aan voornamelijk aluminium producten wordt verwerkt. Elke dag verlaten tien tot vijftien vrachtwagens het magazijn met gereed product.

Lees ook: ‘De traditionele aanpak rond heftrucks past niet meer’

Reageer op dit artikel