artikel

Binnenkijken in het nieuwe geautomatiseerde vrieshuis van Kloosterboer in Lelystad

Warehousing 5711

Logistieke dienstverlener Kloosterboer heeft in Lelystad een nieuw state-of-the-art volautomatisch hoogbouw vrieshuis gebouwd. Het koelvrieshuis heeft capaciteit van 40.000 pallets. De nieuwe locatie verbruikt 50 procent minder energie dan een conventioneel vrieshuis.

Binnenkijken in het nieuwe geautomatiseerde vrieshuis van Kloosterboer in Lelystad

Het nieuwe vrieshuis van Kloosterboer is gebouwd in Lelystad, de nummer 4 Logistieke Hotspot van Nederland. Voor de logistiek dienstverlener een logische keuze. De nieuwe locatie, gebouwd door Westfalia, ligt in de directe nabijheid van de vestiging van partner McCain op bedrijventerrein Oostervaart-Oost. Ook de goede verbinding met het achterland biedt Lelystad veel mogelijkheden voor distributie van producten naar de rest van Europa.

 

kloosterboer

 

McCain concentreert voorraad

In het geval van McCain, levert Kloosterboer volgens eigen zeggen een totaaloplossing door de voorraad voor Noord-Europa te centraliseren. Voorheen werd de voorraad opgeslagen op vier locaties. Naast een efficiëntere interne logistiek, betekent de nieuwbouw ook een vermindering van het transport over de weg met circa 6.000 transporten en 420.000 kilometer. Dit staat gelijk staat aan een vermindering van de CO2-uitstoot per jaar van zo’n 386 ton.

 

 

High-Speed retrieval

De volledige magazijnoplossing bestaat uit een geautomatiseerd magazijn met hoge opslagruimten en een lagere opslagzone, de zogenaamde high-performance sequencing buffer, die meer dan 700 pallets bevat. In dit gedeelte van het magazijn bewegen twee opslag- en retrieval machines over de gehele breedte van het verzendgebied. Het apparaat kan twee ladingen tegelijk verwerken. Replenishment, orderpicking en laden worden hierdoor in één stap geregeld. Dit zorgt voor een maximale ouput en dynamiek in een zeer kleine ruimte.

 

kloosterboer

Automatisch laden van vrachtwagens

 

’s Nachts worden de ladingen klaargezet  voor transportplanning. Zodra de buffer volledig vol is, start in de ochtend het retrieval proces voor het beladen van ruim 20 vrachtwagens. Laden van de trucks gebeurt automatisch.  Voordat de laadeenheden worden opgehaald, worden ze opgeslagen in het hoogbouwmagazijn. Vier opslag- en retrievel machines zorgen hiervoor. De machines kunnen 180 europallets, industriële pallets of CHEP-pallets per uur opslaan en 260 pallets per uur pallets uitspugen.

Het dc wordt aangestuurd door Westfalia’s WMS Savanna.NET.

 

Reageer op dit artikel