artikel

Dit is het e-commerce distributiecentrum van Dekamarkt

Warehousing 1615

DekaMarkt heeft een gespecialiseerd distributiecentrum voor e-commerceboodschappen geopend. Daarmee stapt de Noord-Hollandse supermarktketen af van picken in de winkel.

Dit is het e-commerce distributiecentrum van Dekamarkt

Slimmer, sneller, goedkoper, preciezer en minder overlast voor de klant in de winkel. Om dit te bereiken, zet DekaMarkt een ‘volgende stap’ in zijn e-commerce-aanpak. De supermarktketen uit Noord-Holland met 81 winkels in met name Noord(west)- en Oost-Nederland pickt niet langer meer online bestelde orders in winkels, maar heeft een stand alone e-commerce-dc in Velsen-Noord opgetuigd.

DekaMarkt werkte tot voor kort met negen e-commerce- dc’s/picklocaties. In negen winkels verspreid over het land werden de online orders gepickt en gedistribueerd naar de klant. Daarmee werd 85 procent van het marktgebied waarin de supermarktketen actief is afgedicht. Vanaf week vijftien zijn alle e-commerce-activiteiten overgeheveld naar het Digital Fulfilment Center, zoals DekaMarkt zijn centrale e-commercedistributiecentrum noemt.

 

dekamarkt e-commerce

 

Keerzijde online succes

De reden voor de nieuwe aanpak is eenvoudig volgens Pieter Rozendaal, directeur van DekaMarkt. Het succes groeide Deka boven het hoofd. “We kunnen op winkel picking niveau onvoldoende groeien. De winkels zijn er ook niet op gebouwd.” Een andere belangrijke reden om op zoek te gaan naar een nieuwe e-commerce-aanpak is klantbeleving in de winkels. “We kwamen op een punt dat de klant in de winkel fysiek hinder ondervond van orderpickers in de winkel. Maar ook zaken als laden en lossen aan het dock bij de winkel kwamen in het gedrang door de toenemende e-commerce-activiteiten”, stelt Thijs Nootenboom, verantwoordelijk voor digital business & digital services.

“We kunnen op winkel picking niveau onvoldoende groeien. De winkels zijn er ook niet op gebouwd.”Het Digital Fulfilment Center (DFC) is sinds medio februari operationeel.  Het DFC staat in Velsen-Noord, pal aan de overkant van het Kruidenierswaren distributiecentrum en om de hoek van het Vers distributiecentrum, de eigen slagerij en bakkerij van DekaMarkt. “Geografisch is deze locatie perfect”, stelt Nootenboom. “Hierdoor zijn onze leadtimes voor de aanvoerstromen geminimaliseerd, waardoor we de beste houdbaarheid, de compleetheid en de kwaliteit van de orders veel beter kunnen garanderen dan vanuit de winkels.

 

Lees ook
E-fulfilment: zo pakken de grote retailers het aan

 

De stroom van inkomende goederen voor de online orders, is hierdoor gegarandeerd waardoor de kans op mispicking vrijwel nihil is. Zowel voor de e-commerce-klant als de klant in de winkel.” Een ander voordeel van een centrale aanpak volgens Nootenboom is dat DekaMarkt sneller kan schakelen met leveranciers, acties en proposities richting de klant.

Omvang en inrichting DFC

Het Digital Fulfilment Center meet 1.500 vierkante meter. Het DFC is in feite een dark store en dus voor een groot deel opgebouwd als een winkel. Een keuze die past in de ‘stap voor stap’ aanpak van het management. “Onze markt ontwikkelt zich snel en we kiezen daarom heel bewust voor een iteratieve aanpak waarin we continu in kleine stappen ontwikkelen”, aldus Nootenboom.

 

 

 

De goederen komen via één grote overheaddeur het dc binnen, waarna ze worden opgeslagen in de koel- of vriescel of in het KW- of AGF-deel. “We passen deze opslagwijze stap voor stap aan om de efficiency verder te verhogen; wat zet je waar neer, welke producten pak je uit en welke niet. In die transitie zitten we nu.” Verbeterslagen zijn er ook mogelijk op pickniveau. Momenteel pickt DekaMarkt met handhelds, dezelfde werkwijze die in de winkels werd toegepast. In de zomer worden ‘vervolgstappen gemaakt’ op het gebied van picking. Welke systemen DekaMarkt gaat testen, wil het bedrijf niet zeggen.

 

Last mile

In de komende periode zal DekaMarkt ook verbeteringen en innovaties introduceren die het verpakkingsdeel en de last mile efficiënter kunnen maken.  Een belangrijke last mile test start binnenkort al. Klanten in de directe omgeving van het DFC worden rechtstreeks beleverd. Voor de rest van Nederland werkt de supermarktorganisatie met vier hubs. De hubs zijn gevestigd in Zwaag, Hillegom, Heerhugowaard en Apeldoorn. Vanuit de hubs worden de orders naar de klant gebracht. Dit gebeurt nu nog met reguliere bestelbussen op diesel.

 

dekamarkt e-commerce

Vlnr. Thijs Nootenboom en Peter Rozendaal

 

DekaMarkt heeft de ambitie om over te stappen naar volledig elektrisch vervoer. Momenteel test het bedrijf de Streetscooter, bekend van DHL. Deze elektrische bestelwagen heeft een actieradius van 200 kilometer en is specifiek ontwikkeld voor last mile bezorging.

 

Reageer op dit artikel