artikel

Mediamarkt nieuwe supply chain: van 49 dc’s naar 1 centraal distributiecentrum

Warehousing Premium 8841

Mediamarkt gaat het helemaal anders doen. De elektronicareus past zijn supply chain radicaal aan. Een centraal distributiecentrum in Etten-Leur wordt het kloppende hart van de nieuwe logistieke opzet voor Nederland.

Mediamarkt nieuwe supply chain: van 49 dc’s naar 1 centraal distributiecentrum

Kortere levertijden, een efficiënter voorraadbeheer, meer klantfocus en een betere beschikbaarheid van producten. Dat zijn vier belangrijke doelstellingen van Mediamarkt voor de bouw van het nieuwe, centrale distributiecentrum. Het elektronicaconcern  bouwt in Etten-Leur een centraal warehouse. Het project ‘Ready for the future’, zoals Mediamarkt het toekomstige distributiecentrum en de supply chain aanpak noemt, moet de gewenste mogelijkheden geven waarmee de doelstellingen moeten worden behaald.

49 distributiecentra

Mediamarkt gaat het helemaal anders doen. De huidige supply chain aanpak is niet meer goed genoeg; te ingewikkeld, tijdrovend, niet duurzaam en bovenal niet efficiënt voor het bedrijf en de klant. Michael Soehlke, Chief Financial Officer MediaMarkt Nederland: “We willen graag ons marktleiderschap in Nederland behouden en daar hoort een volgende stap bij en dus een andere supply chain.”, Mediamarkt werkt nu in feite met 49 distributiecentra. Iedere winkel in Nederland is namelijk een apart bedrijf en dc ineen dat zelf zijn voorraad inkoopt en beheert.

 

We kiezen voor alles onder 1 dak uit efficiencyoogpunt; zowel qua supply chain als operationeel

 

Nico van der Hof, supply chain manager Mediamarkt Nederland: “We hebben 200 leveranciers die direct leveren aan de winkels. Het is dus een komen en gaan van vrachtwagens bij de winkels. De winkelmedewerkers zijn dus veel tijd kwijt met laden en lossen van vrachtwagens.” In de nieuwe supply chain strategie worden de winkels niet langer bevoorraad door de 200 leveranciers, maar vanuit het centrale dc in Etten-Leur, dat wordt gebouwd door Heylen.

 

 

mediamarkt

 

Winstpunten nieuwe supply chain aanpak

De strategie zorgt voor vollere en minder trucks aan de deur van de filialen. Hiermee bespaart  Mediamarkt veel transportkilometers. Ook moet de supply chain aanpak zorgen voor minder onnodig voorraad nodig (dus werkkapitaal) omdat het voorraadbeheer nu centraal wordt aangestuurd. Beter overzicht van de voorraad moet ook leiden tot betere voorraadbeschikbaarheid in de winkel en dus meer verkoop. Een ander pluspunt van de nieuwe aanpak volgens Van der Hof: het personeel is minder uren in het magazijn waardoor ze meer tijd hebben om te verkopen. Meer klantfocus noemt het elektronicaconcern dat.

 

Lees ook
Een nieuw distributiecentrum bouwen? Dit zijn de belangrijkste kosten

 

70,000 vierkante meter warehouse

Het centrale distributiecentrum is de spil in de supply chain strategie. In Etten-Leur, in het hart van de logistieke hotspot West-Brabant, bouwt Heylen in opdracht van Mediamarkt Nederland een warehouse van 70.000 vierkante meter. 55.000 vierkante meter wordt ingevuld door de elektronicareus, voor de andere vierkante meters is nog geen klant gevonden. Het dc van Mediamarkt wordt ruim 12 meter hoog en telt straks 3 mezzanines van ieder 5000 vierkante meter. De totale effectieve warehouse ruimte komt neer op zo’n 70.000 vierkante meter. Een derde van die ruimte wordt ingevuld voor e-commerce.

 

mediamarkt

 

e-commerce onder 1 dak

Mediamarkt brengt zowel de winkelverkoop als onlinebestellingen onder 1 dak. De twee operaties worden wel gescheiden van elkaar. Soehle: “We kiezen voor alles onder 1 dak uit efficiencyoogpunt; zowel qua supply chain als operationeel.” Het maakt het Duitse bedrijf onder meer flexibeler qua personeelsinzet. Personeel, het dc levert zo’n 150 banen op,  was een belangrijke reden voor Mediamarkt om voor Etten-Leur en deze plek te kiezen. Soehle: “We zitten dichtbij de woonkernen en dus goed bereikbaar en personeel is tegenwoordig een belangrijke sleutel om de ‘war on talent’ te winnen.”

 

 

Feiten en cijfers centraal dc Mediamarkt

70.000 vierkante meter
130.000 picklocaties
20.000 palletlocaties
30.000 opslaglocaties witgoed
55 docks
Actieve voorraad (altijd beschikbaar) 25.000 sku’s
150 mensen
140 trucks per dag

 

 

Material handling systemen en inrichting distributiecentrum

ID Logistics, dat de logistieke operatie gaat verzorgen, zoekt met name orderpickers en hef- en reachtruckchauffeurs. De operatie en inrichting wordt vrij conventioneel. Het centrale dc krijgt 130.000 picklocaties (pick towers met rekken), magazijnstellingen voor 20.000 palletlocaties en 30.000 opslaglocaties voor witgoed, wat goed is voor zo’n 25.000 vierkante meter opslagruimte. Het dc krijgt naast pick towers voornamelijk brede gangen. “Dat is flexibeler dan smalle gangen magazijn”, stelt Harold van der Heijden, R&D manager bij ID Logistics.  Om diezelfde reden is afgezien van robots, shuttles en mini load systemen aldus de manager.

 

We willen graag ons marktleiderschap in Nederland behouden en daar hoort een volgende stap bij en dus een andere supply chain.

 

Pickstrategie

Picken gebeurt manueel via hand- en ringscanners. De orderpickers, die met orderpickkarren picken in batches, worden via een voicesysteem  naar de juiste locatie gestuurd om vervolgens het gepickte item per scan te bevestigen. De gepickte orders worden vervolgens via transportbanden naar een centraal punt getransporteerd om via sort to light systeem gesorteerd te worden tot een order. Daarna worden de orderdozen per conveyor naar de inpakafdeling gestuurd. Zo’n twee derde van alle artikelen wordt via een automatische verpakkingsmachines ingepakt is het plan. Dit moet niet alleen de snelheid en efficiency verhogen, maar ook de duurzaamheid. De machines zorgen voor minimale lucht in de verpakkingen waardoor de vrachtwagens en bestelbussen meer pakketten kunnen vervoeren. Kleine en grote artikelen zoals een usb-stick en witgoed worden handmatig verpakt of voorzien van een label.  Wie de verpakkingsmachines gaat leveren is nog onbekend, evenals de hef- en reachtrucks en stellingen. Voor de bezorging loopt eveneens nog een tender. De WMS leverancier en het WMS pakket zijn wel bekend. Mediamarkt en ID Logitics gaan gebruik maken van Infolog van Generix. Begin deze zomer moet het dc operationeel zijn.

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel